Євсюков ОлександрYevsiukov OleksandrГордієнко ІннаHordiienko Inna2021-12-282021-12-282021Євсюков, О. Формування культури професійної діяльності майбутнього викладача професійної освіти [Текст] / О. Євсюков, І. Гордієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 3 (107). – С. 111–122. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.03/111-122.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11686У статті висвітлено особливості сучасної культури та її взаємодії з цілями та функціями освітніх систем; представлено зміст соціальних вимог щодо формування культури професійної діяльності майбутнього викладача професійної освіти; культура професійної діяльності майбутнього викладача подана як детермінанта відповідності стандарту професійних компетентностей; визначено основне поняття «сучасна культура»; наведені результати опитування здобувачів першого бакалаврського рівня зі спеціальності «Професійна освіта» та викладачів університету щодо культури професійної діяльності; визначена траєкторія подальших розвідок у вигляді розробки стратегії виявлення соціокультурних змін.The article highlights the features of modern culture and its interaction with the goals and functions of educational systems in the context of fundamental changes in the sociocultural and socio-economic relations in the world and in the country, in the conditions of globalization and computerization of society, the task of vocational education is to improve it quality, which involves a high level of culture of professional activity of graduates, compliance with their professionalism with the requirements of post-industrial society, readiness for self-education and self-improvement, social mobility; the content of social requirements for the formation of a culture of professional activity of the future teacher of vocational education are presented; the culture of professional activity of the future teacher is submitted as a determinant of compliance with the standard of professional competences; the basic concept of a "modern culture" is determined; the results of the survey of the first bachelor level in the specialty "Professional Education" and teachers of the University on the culture of professional activities are presented; the trajectory of further exploration in the form of development of a strategy for identifying socio-cultural changes is determined. During our study, we recognize that the culture of professional activity of the future teacher of vocational education institution is in the area of the current socio-economic situation, which raises the requirements at the level of professional competences of the future teacher of vocational education, which has experience in cultural activities based on mastering key competences (socio-cultural, personal, informative, active), recognizing and reflecting on the essence of professional culture and acting with carriers of its norms and values. The article is to identify changes in the professional culture of the future teacher of vocational education institution under the influence of socio-cultural factors. General scientific research methods were used to prepare the publication: empirical (experiment, observation, description) and theoretical (analysis, synthesis, abstraction, generalization, explanation, classification).ukвикладачвихованнядіяльністькомпетентністькультурапрофесійна освітафакторифахівецьlecturereducationactivitycompetencecultureprofessional educationfactorsspecialistФормування культури професійної діяльності майбутнього викладача професійної освітиForming a Culture of Professional Activity of the Future Teacher of Vocational EducationArticle0000-0002-3554-88480000-0002-6327-747510.24139/2312-5993/2021.03/111-122