Кушніров М. О.Kushnirov M. O.2017-06-192017-06-192015Кушніров, М. О. Методичні погляди на формування в учнів лінгвосоціокультурної компетентності та компетентності в читанні [Текст] / М. О. Кушніров // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 9 (53). – С. 291–298.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1942Мета статті – розглянути погляди вчених-методистів на формування в учнів лінгвосоціокультурної компетентності й компетентностей в читанні, в техніці читання. Були використані такі методи дослідження: вивчення державних освітніх документів, навчальних програм, аналіз наукових праць, методичних рекомендацій, підручників і посібників. О. Квасова рекомендує здійснювати навчання учнів читанню на основі автентичних текстів. Ці тексти мають перевагу, оскільки є зразками реальної комунікації. Кращим зразком автентичного тексту вважають публіцистичний текст. Поєднання формування лінгвосоціокультурної компетентності та компетентності в читанні є результативним і невід’ємним у процесі навчання іноземних мов.The aim of the article is to examine the views of scientists-methodologists on the formation of students’ linguistic and sociocultural competence and competence in reading. The following research methods were applied: examination of the state educational documents, curricula, analysis of research works, practical recommendations, textbooks and manuals. The issues of linguo-sociocultural competence formation are examined by such scholars as L. Chernovatii, V. Safonova, V. Furmanova, S. Somova, F. Kebekova and others. L. Chernovatii explores the sociolinguistic features of English texts in the aspect of translation activities. V. Furmanova studies the issues of formation of intercultural competence. Undoubtedly, one of the goals of modern language education is the formation of sociocultural and sociolinguistic competences. The formation of linguistic and sociocultural competence is not a separate process. It occurs within acquisition of all language and speech competences. A useful work is a textbook for students of classical, pedagogical and linguistic universities “Foreign languages and cultures teaching methods: theory and practice” (authors Bіgich O.B., Borisko N.F., Boretskaya G.E., etc., under the general editorship of S.Y. Nikolaeva). The book introduces the basics of the formation of language, speech, linguistic and sociocultural competence and educational-strategic competencies based on competence, communicative, cultural, reflexive, and professionally oriented approaches; shows the way of implementation of integrated teaching of foreign languages and cultures. In particular, the goals, stages and means of formation of linguistic and sociocultural competence are defined; recommendations for the control of the level of its formation are given. A. Kvasova recommends to teach reading using the authentic texts. Such texts have the advantage, as they are samples of real communication. A publicistic text is considered the best example of authentic text. The combination of the formation of linguistic and sociocultural competence and competence in reading is effective and integral component of the process of teaching foreign languages. Therefore, the problem of formation of the linguistic and sociocultural competence and competence in reading remains relevant.ukлінгвосоціокультурна компетентністькомпетентність у читаннікомпетентність у техніці читанняавтентичний текстпубліцистичний текстміжкультурна комунікативна компетентністьмовленнєва компетентністьіншомовна комунікативна компетентністьlinguistic and sociocultural competencecompetence in readingcompetence in reading techniqueauthentic textpublicistic textintercultural communicative competencespeech competenceforeign language communicative competenceМетодичні погляди на формування в учнів лінгвосоціокультурної компетентності та компетентності в читанніMethodological Views on the Formation of Students’ Linguistic and Sociocultural Competence and Competence in ReadingArticle