Марусинець МарьянаMarusynets Mariana2023-02-202023-02-202022Марусинець М. Структурні компоненти формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології [Текст] / М. Марусинець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 140–148. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/140-148https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13012У статті здійснено спробу обґрунтування структурних компонентів формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології. За такогопідходу презентовано сутність понять «екологічна компетентність» та «структура». До того ж проаналізовано дослідження науковців стосовно визначення структурних компонентів формування екологічної компетентності. Таким чином, студіювання наукових джерел та основних дефініцій дослідження уможливило виділити та обґрунтувати окремі компоненти, що забезпечують екологічну рівновагу у відносинах з природою та уможливлюють визначення структури екологічної компетентності майбутніх учителів біології, з-поміж яких: мотиваційно-ціннісний, когнітивно- пізнавальний та діяльнісно-творчий.The article attempts to substantiate the structural components of the formation of environmental competence of future biology teachers. This approach presents the essence of the concepts of "environmental competence" and "structure". In addition, the research of scientists on the definition of structural components of the formation of environmental competence is analyzed. Thus, the study of scientific sources and basic definitions of research allowed to identify and justify certain components that ensure ecological balance in relations with nature and allow to determine the structure of ecological competence of future biology teachers, including: motivational-value, cognitive and activity-creative. These circumstances forced us to try to structure the formation of environmental competence of future biology teachers on the basis of motivational-value approach (integrating motivation to gain experience of environmental competence based on the value component of educational activities), i.e. the focus was on basic characteristics as a component of its environmental competence), which are manifested in the process of purposeful support for the organization of environmental activities. The cognitive component in the scientific environment is associated with mental activity related to the perception of scientific knowledge, formation of concepts, imagination and logic of thinking. It is undeniable that knowledge is transmitted in the form of verified and scientifically sound information and reflects the intellectual activity of man based on knowledge. At each stage of the development of society, humanity in various forms has accumulated knowledge about the world and man himself. As a result of knowledge of reality, society gained new knowledge. Thus, the process of movement of human thought from ignorance to knowledge is called cognition. Cognition is based on the reflection of objective reality in the human mind in the process of his social, industrial, scientific and environmental activities. The activity-creative component is the driving force of self-development of the individual and is considered through the prism of such creative qualities as: activity, ingenuity, originality, compromise, improvisation, reflexivity.ukекологічна компетентністьструктура формування екологічної компетентностімотиваційно-цінніснийкогнітивно-пізнавальний та діяльнісно-творчий компонентиучителі біологіїecological competencestructure of formation of ecological competencemotivational-valuecognitive and activity-creative componentsbiology teachersСтруктурні компоненти формування екологічної компетентності майбутніх учителів біологіїStructural Components of the Formation of Environmental Competence of Future Biology TeachersArticle0000-0002-9935-3337Х10.24139/2312-5993/2022.02/140-148