Тао ЄTao Ye2025-04-092025-04-092025Тао Є Формування інтеркультурної толерантності підлітків засобами музичного мистецтва [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 01 «Освіта», 014 «Середня освіта (Музичне мистецтво)» / Тао Є ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; наук. керівник М. А. Бойченко. – Суми, 2025. – 193 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16817Дисертацію присвячено розробленню, теоретичному обґрунтуванню й експериментальній перевірці методики формування інтеркультурної толерантності підлітків засобами музичного мистецтва. Схарактеризовано стан розробленості проблеми формування інтеркультурної толерантності в науково-педагогічному дискурсі, висвітлено її сутність та структуру. На основі узагальнення праць українських та іноземних дослідників охарактеризовано типи толерантності, виокремлені відповідно до низки критеріїв, зокрема: зовнішня та внутрішня; природна, моральна та етична; міжособистісна, міжконфесійна, міжкультурна, міжетнічна та міжсоціальна. Показано, що сутність інтеркультурної толерантності полягає у сприйнятті іноземної культури на основі зіставлення її елементів з подібними елементами власної культури в раціональному та емоційному сенсах. Почуття стимулюють розуміння або заважають визначити свої кордони. Під час цього порівняння відбувається звикання до світу іншої культури. Виявлено, що в закордонному науковому дискурсі питання інтеркультурної толерантності розглядаються, переважно, в межах психологічної науки, закрема в межах вивчення феномену міжгрупової толерантності. Окреслено модель міжгрупової толерантності, відповідно до якої толерантність являє собою особливу орієнтацію, що поєднує несхвалення переконань і практик іншої групи з поведінковим наміром все ж таки прийняти – у сенсі не втручатися – ці переконання та практики. Модель передбачає, що толерантність застосовує зважування причин несхвалення з причинами прийняття та розглядає, де люди проводять межі толерантності, віддаючи перевагу причинам відхилення переконань і поведінки, які не схвалюють, а не причинам прийняття цих переконань і поведінки. З’ясованно потенціал музичного мистецтва для розвитку інтеркультурної толерантності підлітків. Доведено, що музика існує в кожній людській культурі, яка відрізняється своєю складністю й самобутністю. У соціальному контексті музика заохочує міжгруповий зв’язок і взаємодію, підвищує ефективність командної роботи та забезпечує єдність між представниками різних соціальних груп. Це може бути пояснено тим фактом, що музика стимулює соціальну та просоціальну поведінку через одночасні дії й спільний досвід у різних культурах. В еволюції людства музика вважається культурним продуктом, який використовує наявні здібності людини й забезпечує значні наслідки та цінність для людської культури. Музика є спільним елементом, який існує в усіх культурах і традиціях через її універсальний характер і здатність покращувати комунікацію. Музика – це форма людського спілкування, яка є універсальною та має здатність долати мовні, фізичні, ментальні й когнітивні бар’єри для сприяння взаєморозумінню серед її учасників.The dissertation is devoted to the development, theoretical substantiation and experimental verification of the methodology for forming intercultural tolerance in adolescents through musical art. The state of development of the problem of forming intercultural tolerance in scientific and pedagogical discourse is characterized, its essence and structure are highlighted. Based on the generalization of the works of Ukrainian and foreign researchers, the types of tolerance are characterized, distinguished according to a number of criteria, in particular: external and internal; natural, moral and ethical; interpersonal, interconfessional, intercultural, interethnic and intersocial. It is shown that the essence of intercultural tolerance lies in the perception of a foreign culture based on comparing its elements with similar elements of one’s own culture in a rational and emotional sense. Feelings stimulate understanding or prevent a person from defining his boundaries. During this comparison, one gets used to the world of another culture. It is found that in foreign scientific discourse, issues of intercultural tolerance are considered mainly in psychological science, especially within the framework of studying the phenomenon of intergroup tolerance. A model of intergroup tolerance is outlined, according to which tolerance is a special orientation that combines disapproval of the beliefs and practices of another group with the behavioral intention to nevertheless accept – in the sense of not interfering – these beliefs and practices. The model assumes that tolerance applies a weighing of the reasons for disapproval with the reasons for acceptance and considers where people draw the boundaries of tolerance, giving preference to the reasons for rejecting beliefs and behaviors that are disapproved of, rather than the reasons for accepting these beliefs and behaviors. The potential of musical art for the development of intercultural tolerance of adolescents has been clarified. It has been proved that music exists in every human culture, which is distinguished by its complexity and originality. In a social context, music encourages intergroup communication and interaction, increases the effectiveness of teamwork and ensures unity between representatives of different social groups. This can be explained by the fact that music stimulates social and prosocial behavior through simultaneous actions and shared experiences in different cultures. In the evolution of mankind, music is considered a cultural product that uses the available human abilities and provides significant consequences and value for human culture. Music is a common element that exists in all cultures and traditions due to its universal nature and ability to improve communication. Music is a form of human communication that is universal and has the ability to overcome linguistic, physical, mental and cognitive barriers to promote mutual understanding among its participants.ukтолерантністьінтеркультурна толерантністьпідліткиучнізаклад загальної середньої освітимузичне мистецтвозасоби музичного мистецтваtoleranceintercultural toleranceadolescentsstudentssecondary education institutionmusical artmeans of musical artФормування інтеркультурної толерантності підлітків засобами музичного мистецтваFormation of Adolescents’ Intercultural Tolerance Through Musical ArtThesis