Цуруль ОльгаTsurul Olha2018-03-222018-03-222017Цуруль, О. Методика організації та проведення семінарів: особливості підготовки майбутніх учителів біології [Текст] / О.Цуруль // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 9 (73). – С. 130–140.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4357У статті досліджується проблема методичної підготовки майбутніх учителів біології до організації та проведення семінарів. Установлено відсутність усталеного, єдиного розуміння місця шкільного семінару в системі навчальних занять: у методичних дослідженнях семінар розглядається як окрема форма організації навчання біології або вид уроку. Обґрунтовано сутність і розкрито особливості методичної підготовки майбутніх учителів біології до організації та проведення семінарів у Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова. Схарактеризовано її інваріантну та варіативні складові.Introduction. The problem of methodological training of the future biology teachers to organizing and conducting seminars is one of the most relevant for professional education. In methodological researches seminar is considered as a separate form of organization of biology teaching or a type of a lesson. Unfortunately, this problem has never been considered in current researches. The aim of the study is to prove the essence and to reveal the features of methodological training of the future biology teachers to organizing and conducting seminars at the National Pedagogical Dragomanov University. Research methods. The analysis of information sources and normative educational documents, research of pedagogical experience, system and structural analysis, abstraction, synthesis, generalization, comparison, questioning and interpretation of the received results. Results. Our research contains of understanding of a seminar as a basic and separate leading form of organization of modern educational process of biology. The studied form is effective and expedient not only for seniors, but also for the rest of the school. Educational seminars have special role in the high profile school. The lecture, laboratory classes and students’ independent work (course “Methods of teaching biology”) are the leading types of the author’s approach to methodological training of the future biology teachers to organizing and conducting seminars. With a practical training for students (in secondary school) they form an invariant component of the methodological training. Research tasks, course designing and qualification works are variable components of methodological training of the future biology teachers to organizing and conducting seminars. Conclusions and perspectives of further researches. Realization of the offered approach provides quality level of knowledge and abilities formation as well as methodological readiness of the future biology teachers to organizing and conducting seminars. Researches of features of methodological training of the future biology teachers to conducting seminars with the use of modern pedagogical technologies (information and communication, interactive, development of critical thinking) are perspective and relevant for pedagogical theory and school practice of biology teaching.ukсемінарметодична підготовкамайбутні вчителі біологіїметодика навчання біологіїметодична готовністьseminarmethodological trainingfuture teachers of biologymethods of teaching biologymethodological readinessМетодика організації та проведення семінарів: особливості підготовки майбутніх учителів біологіMethods of Organizing and Conducting Seminars: the Features of the Future Biology Teachers’ TrainingArticle0000-0002-8298-839510.24139/2312-5993/2017.09/130-140