Ван ЇхуаVan Yikhua2024-03-212024-03-212023Ван Їхуа Виконавська культура студентів у процесі музично‐ інструментального навчання: сутність та технології оцінювання [Текст] / Ван Їхуа // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 3 (127). – С. 501–517. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.03/507‐517https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14278У статті розглянуто сутність особистісної та виконавської культури музикантів‐інструменталістів. Зосереджено увагу на існуючих відмінностях між поняттями «виконавець», «виконання» та «інтерпретатор», «інтерпретація». Надано визначення поняття «виконавська культура студентів у процесі музично‐ інструментального навчання». Виокремлено структурні елементи, а також запропоновано критерії та показники означеного феномену.The article examines the existing contradiction between the needs of art faculty students in the manifestation of a high level of performing culture during the interpretation of musical works and its insufficient research in the theory and methodology of music education, which leads them to the spontaneous formation of the specified phenomenon. In accordance with the research goal, there is a need to consider the essence of the concept of "musical performance culture of instrumentalist students" and to develop a technology for its evaluation. The following theoretical methods were used in the article: analysis of scientific and methodical works on the specified topic; modeling the ideas of psychological research into the theory and methodology of musical‐instrumental training of students of arts faculties of higher education institutions; studying the experience of concert and stage activities of instrumental musicians; summarizing the work of leading teachers‐ musicians etc. The author's definition of the concept of "performing culture of students in the process of musical‐instrumental education" is given. It means a formed, rather than an innate, integrative‐dynamic formation, which reflects their ability to interpret musical works with the manifestation of a peak personal‐value artistic‐technical style complex. The results of this article are presented in the author's interpretation of this phenomenon and the identification of technologies for its evaluation. The first criterion is the degree of assimilation of theoretical knowledge regarding the artistic and aesthetic values of works of musical art, "included" in the educational repertoire of students, the second – is the degree of formation of complex performing skills of peak/masterful application of artistic and expressive techniques in the process of interpretation of musical works, "included" in the educational repertoire the students' repertoire, and the third one – is the perfection of the artistic manner of conveying the personal and valuable properties of artistic images of musical works, "included" in the students' educational repertoire, in the process of their public interpretation.ukвиконавська культураособистісна культураінтерпретація музичних творівструктура виконавської культури студентів‐інструменталістівкритерії та показники виконавської культури студентів мистецьких факультетівperforming culturepersonal cultureperformance and interpretation of musical worksstructure of performing culture of instrumentalist studentscriteria and parameters of performing culture of students of music facultiesВиконавська культура студентів у процесі музично‐ інструментального навчання: сутність та технології оцінюванняPerformance Culture of Students in the Process of Musical‐ Instrumental Education: the Essence and Assessment TechnologiesArticle0009‐0006‐7500‐058410.24139/2312‐5993/2023.03/507‐517