Дудова ДінаDudova Dina2021-09-292021-09-292021Дудова, Д. Компоненти, критерії та показники національно-патріотичної свідомості майбутніх фахівців морської галузі [Текст] / Д. Дудова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 161–173. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/161-173.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11367З метою аналізу стану національно-патріотичної свідомості майбутніх фахівців морської галузі нами було вивчено нормативні документи та наукові праці з окресленої проблеми. Визначено компоненти, критерії та показники національно-патріотичної свідомості можуть проявлятися на різних рівнях, мати різний ступінь прояву. Єдиного підходу до визначення рівнів сформованості того чи іншого критерія в педагогічних дослідженнях не вироблено. Відповідно, критерії можуть мати різну кількість рівнів сформованості. Аналіз наукової літератури дозволив визначити й охарактеризувати такі рівні сформованості національно-патріотичної свідомості майбутніх фахівців морської галузі за визначеними критеріями та показниками: оптимальний (активний патріот), допустимий (патріот), критичний (індеферентний патріот).In order to analyze the state of national-patriotic consciousness of future specialists in the maritime industry, we have studied the regulations and scientific papers on the outlined problem. The purpose of the article is to identify components (patriotic-oriented activity, national-patriotic worldview, patriotic activity), criteria (value-motivational, cognitiveworldview, activity-behavioral) and indicators (positive motives of educational activity, motivation for active patriotic activity, active subject-patriotic position, tolerant attitude to representatives of different cultures, patriotic-worldview knowledge, value-patriotic consciousness, knowledge of the native language, respect for it, interest in traditions, customs and cultural heritage of its people, history of its country, events occurring, the ability of the individual to act in accordance with values and patriotic position, willingness to perform patriotic actions, the ability to patriotic self-realization, the ability to regulate one’s emotional state) of the national-patriotic consciousness of future maritime professionals. Certain components, criteria and indicators of national-patriotic consciousness can be manifested at different levels, have different degrees of manifestation. A single approach to determining the levels of formation of a criterion in pedagogical research has not been developed. Accordingly, the criteria may have a different number of levels of formation. The analysis of the scientific literature allowed to determine and characterize the following levels of formation of national-patriotic consciousness of future specialists in the maritime industry according to certain criteria and indicators: optimal (active patriot), acceptable (patriot), critical (indifferent patriot).ukкомпонентикритеріїпоказникинаціонально-патріотична свідомістьпатріотичне вихованнямайбутні фахівці морської галузіcomponentscriteriaindicatorsnational-patriotic consciousnesspatriotic educationfuture specialists of the maritime industryКомпоненти, критерії та показники національно-патріотичної свідомості майбутніх фахівців морської галузіComponents, Criteria and Indicators of National-Patriotic Consciousness of Future Marine SpecialistsArticle0000-0001-9630-220310.24139/2312-5993/2021.01/161-173