Орищенко Михайло МихайловичOryshchenko Mykhailo Mykhailovych2016-12-202016-12-202012Орищенко, М. М. Проблема роста научного знания: подходы к рассмотрению [Текст] / М. М. Орищенко // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: В. М. Вандишев, М. О. Качуровський, В. А. Косяк та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2012. – № 2 (6). – С. 48–56.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/652В статье совершен комплексный философский анализ проблемы роста научного знания. Предпринята попытка осветить и проанализировать основные подходы к изучению проблемы. Основой данного анализа стали философско-научные теории К. Поппера, И. Лакатоса, Т. Куна, П. Фейерабенда, Дж. Аткинсона и др., что позволяет по-новому взглянуть на развитие науки в ХХ веке и ее перспективы в ХХІ веке.A comprehensive philosophical analysis of the problems of growth of scientific knowledge was made in the article. Also was made an attempt to analyze the main approaches to the problem. The basis of this analysis are the philosophical theories of K. Popper, I. Lakatos, T. S. Kuhn, P. Feyerabend, J. W. Atkinson and others. These theories introduced a new way to look at the development of psychological science in the ХХ century and its prospects in the ХХІ century.ruрост научного знанияgrowth of scientific knowledgeпарадигмаparadigmнаучно-исследовательская программаresearch programкритический рационализмcritical rationalismиррационализмirrationalismПроблема роста научного знания: подходы к рассмотрениюThe Problem of Growth of Scientific Knowledge: Approaches to ConsiderArticle