Пріма РаїсаPrima RaisaГончарук ОльгаHoncharuk OlhaПріма ДмитроPrima DmytroРославець РусланаRoslavets Ruslana2024-05-222024-05-222023Цифровізація освіти – тренд, стратегія й виклик часу [Текст] / Р. Пріма, О. Гончарук, Д. Пріма, Р. Рославець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 3 (127). – С. 183–191. – DOI:https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14776Метою статті є аналіз наукових позицій щодо цифровізації освіти як тренду, стратегії в аспекті сучасних викликів. Для досягнення визначеної мети було використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури, нормативно‐правових документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження, інтерпретаційно‐аналітичний метод, узагальнення. Актуалізовано значущість цифрової трансформації освітнього процесу, цифровізації та кросплатформованості як головних трендів загального ринку праці. Опрацьовано різні аспекти цифровізації освіти та розвитку інноваційних технологій в умовах цифрових трансформацій. Виявлено, що цифровізація як глобальне явище є об’єктивним чинником використання цифрових та інноваційних технологій в освіті; в свою чергу, актуалізація цифрових трансформацій пов’язана із розвитком штучного інтелекту, робототехніки, мобільнo орієнтованих методів навчання, поширенням технологій віртуалізації інформації, формуванням практики використання електронних інформаційних баз і систем, а також становленням мереж постачальників ІКТ‐послуг. У теоретичній площині, відповідно до визначеної мети, внесено уточнення щодо терміносистеми феномену цифровізації. Проаналізовано наукові позиції щодо цифровізації освіти як своєрідної зміни парадигми, стратегічної мети, складного і неоднозначного процесу. Підсумовано, що принципово важливим у стратегічному і тактичному плані є те, що завдяки цифровізації освітній процес стає більш мобільним, гнучким, персоналізованим та диференційованим, а це суттєво впливає на зміст освіти, методи, засоби та технології навчання, організаційні форми навчання й управління навчально‐пізнавальною діяльністю, призводить до змін у діяльності і здобувачів вищої освіти, і науково‐педагогічних працівників. Узагальнено, що цифровізація є одним із ключових стратегічних напрямків трансформації системи освіти, відповіддю на суспільні виклики сьогодення, що передбачає використання цифрових технологій в освітньому процесі з метою забезпечення якості та доступності освіти, посилення індивідуалізації та диференціації навчання, розвитку та поглиблення цифрової компетентності особистості.ukосвітній процесстратегічна метасучасні викликитрансформація системи освітицифровізація освітицифрова компетентністьцифрові технологіїeducational processstrategic goalmodern challengestransformation of the education systemdigitalization of educationdigital competencedigital technologiesЦифровізація освіти – тренд, стратегія й виклик часуDigitalization of Education as a Trend, Strategy and Challenge of the TimeArticle0000‐0002‐3278‐19000000‐0001‐8463‐74010000‐0002‐2102‐99320000‐0003‐4564‐420810.24139/2312‐5993/2023.03/183‐191