Лукашова Н. І.Lukashova N. I.2017-12-282017-12-282013Лукашова, Н. І. Модульне навчання в розвитку вітчизняної методики хімії [Текст] / Н. І. Лукашова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 359–368.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3369У статті в історико-дидактичному аспекті проаналізовано технологію модульного навчання хімії; окреслено шляхи опанування цією інноваційною технологією студентами-хіміками в процесі вивчення методики хімії у ВНЗ. З’ясовано, що викладання хімії в системі модульного розвивального навчання відрізняється від традиційного не лише своїми структурою та композицією змісту, але й підходами до пояснення нового матеріалу. Запропоновано шляхи збагачення професійно-методичної підготовки майбутніх учителів хімії.In the article in the historical and didactic aspect the technology of modular training in chemistry are analyzed; the ways to master this innovative technology by students-chemists in the process of study of the methodology of chemistry at the university are outlined. It was found out that teaching chemistry in the system of modular, developing training differs from traditional not only in its structure and the content composition, but also approaches to the explanation of new material. The ways of enriching vocational training of teachers of chemistry are proposed. It is stressed that the essence of the modular-developing training lies in the fact that the student can more or completely independently work with a suggested individualized educational program, which includes a targeted action plan, bank of information and methodological guidance for achieving the educational aims. The essence of modular training is also considered as a package of scientific programs for individual learning, which optimizes the practice of academic and personal achievements of pupils with particular levels of preparation. It is realized by functionally separate autonomous nodes, reflected in the content, organizational forms and methods, that is, the modules, the purpose of which is to solve the specific psychological and pedagogical problems. Researchers believe that the basis of modular training is to provide students with space for development that functions according to the objective standards that are the basis of human self-development. We believe that this innovative technology gives the possibility to replace the authoritarian-democratic model of learning that was characteristic of the Soviet school, on the student-centered, aimed at developing the potential of intellectual opportunities of pupils on the principles of humanism and spirituality. Modular-developing training is aimed at intensification of the educational process through more effective use of intellectual potential of the student. The research proved that modular training greatly enriches the vocational training of future teachers of chemistry, promote development of their creative potential, innovative thinking, strengthens the preparedness of specialists for the realization of the technological approach in education that contributes significantly to the development of the professional-pedagogical competence of graduates.ukмодульна технологія навчання хіміїрейтингова система оцінюванняметодика навчання хіміїмодульструктура навчального модуляконтроль модульного навчаннянавчальні посібники з модульного навчанняmodular technology of teaching chemistryrating system of evaluationmethodology of teaching chemistrymodulestructure of the training modulecontrol of modular learningtextbooks on modular trainingМодульне навчання в розвитку вітчизняної методики хіміїModular Training in the Development of Native Methodology of ChemistryArticle