Шарова Тетяна МихайлівнаSharova Tetiana Mykhailivna2023-04-272023-04-272023Шарова, Т. Художні вподобання та естетичні орієнтації у творах Костя Гордієнка «Про комуну» [Текст] /Т. Шарова // Слобожанський науковий вiсник. Серiя Філологічні науки : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. М. Семеног ; редкол.: Н. М. Бідюк, Л. М. Горболіс, Т. В. Григоренко та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 1. – С. 26–30. – DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.1.5https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13417У дослідженні акцентовано на тому, що показ руйнування патріархального світу українського села як героїчної боротьбисвітла і темряви, трагічного минулого і щасливого майбутнього, перенесеного у план теперішнього часу,оспівування еконо-мічних і соціальних новацій більшовиків, пов’язаних із колективним господарюванням, визначає загальну тематичну домінантув літературі соціалістичної орієнтації. У статті акцентовано увагу на тому, що змушений підлаштовуватись під формат тодішньої влади Кость Гордієнко нелише змінює художні вподобання та естетичні орієнтації, але й опановує методи розробки ідеологічно спрямованої прози, щовідповідала волюнтаристським інтенціям революційної культури. Наголошено, що увага Костя Гордієнка зосереджується на проблемі українського села в період карколомних соціальних змін,на темі землі-годувальниці та її господарів, що була зрозумілою та близькою письменникові через багато об’єктивних причин. У змодельованій Костем Гордієнком картині світу засадничим є конкретно-реалістичне відображення українського селав період радянського «реформування», звідси помітна стильова, сюжетна й образна однотипність. Вказано, що для реаліза-ції творчих намірів прозаїк послуговується нарисовими жанрами, що давали значно більший простір для відтворення динамікий панорами «нового часу», для змалювання актуальних буднів «комунівського життя».Стильова манера письменника має роз-повідно-публіцистичний і художньо-інформативний характер, позначена використанням широкого фактографічного матеріалу. У висновках вказано на те, що різноманітні за стилем і поетикою твори Костя Гордієнка 1928–1930 років демонстру-ють процес адаптації письменника до політико-ідеологічних вимог: спочатку поєднання індивідуального художнього баченнята визначених політичних установок, згодом підпорядковування художнього мислення диктатові влади. Найбільш затребуванімалоформатні жанри – нарис і оповідання – сфокусовані на відтворенні динаміки й панорами «нового часу».The research focuses on the fact that showing the destruction of the patriarchal world of the Ukrainian village as a heroic struggle between light and darkness, a tragic past and a happy future, transferred to the plan of the present time, glorification of the economic and social innovations of the Bolsheviks, related to collective farming, determines the general thematic dominant in literature of a socialist orientation. The article focuses on the fact that forced to adapt to the format of the then government, Kost Gordienko changes his artistic preferences and aesthetic orientations, but also masters the methods of developing ideologically oriented prose that corresponded to the voluntarist intentions of revolutionary culture. It is emphasized that Kostya Gordienko’s attention is focused on the problem of the Ukrainian village during the period of drastic social changes, on the topic of the land-nurture and its owners, which was understandable and close to the writer due to many objective reasons. In the picture of the world modeled by Kost Gordienko, the concrete and realistic representation of the Ukrainian village during the period of Soviet “reformation” is fundamental, hence the noticeable stylistic, plot and figurative homogeneity. It is indicated that in order to realize his creative intentions, the novelist uses essay genres, which gave a much larger space for reproducing the dynamics and panorama of the “new time”, for depicting the actual everyday life of “communist life”. The stylistic manner of the writer has a narrative-journalistic and artistic-informative character, characterized by the use of extensive factual material. The conclusions indicate that Kostya Gordienko’s works of 1928–1930, which are diverse in terms of style and poetics, demonstrate the process of the writer’s adaptation to political and ideological requirements: first, the combination of an individual artistic vision and defined political attitudes, then the subordination of artistic thinking to the dictates of power. The most popular small-format genres – essays and short stories – are focused on reproducing the dynamics and panorama of the “new time”.ukпрозахудожня творчістьідеологіявладастильова манерахудожнє мисленняproseartistic creativityideologypowerstylistic mannerartistic thinkingХудожні вподобання та естетичні орієнтації у творах Костя Гордієнка «Про комуну»Artistic Likes and Aesthetic Orientations in the Works of Kosty Gordienka “Pro Commune”Article0000-0002-5846-6044https://doi.org/10.32782/philspu/2023.1.5