Бойченко Марина АнатоліївнаBoichenko Maryna AnatoliivnaРибалко Петро ФедоровичRybalko Petro FedorovychЧистякова Ірина АнатоліївнаChystiakova Iryna AnatoliivnaЛянна Ольга ВолодимирівнаLianna Olha Volodymyrivna2024-03-212024-03-212023Корекційна робота з дітьми з інвалідністю в умовах реабілітаційного центру: досвід Німеччини [Текст] / М. Бойченко, П. Рибалко, І. Чистякова, О. Лянна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 4 (128). – С. 03–12. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.04/003‐012https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14287У статті висвітлено змістово‐процесуальні засади корекційної роботи з дітьми з інвалідністю в Німеччини на прикладі Мюнхенського реабілітаційного центру. Виявлено, що діяльність аналізованого в статті реабілітаційного центру спрямована на корекційну допомогу й усебічну підтримку дітей та молоді з інвалідністю, а також їхніх сімей/піклувальників. З’ясовано, що основними напрямами такої допомоги є надання якісних освітніх послуг у системі безперервної освіти (дошкільна, початкова, середня, професійно‐технічна), що спрямована на підготовку молодої людини з інвалідністю до самостійного життя в суспільстві й успішного працевлаштування; надання корекційно‐реабілітаційних послуг та психологічної підтримкиThe article highlights the content and procedural foundations of correctional work with children with disabilities in Germany using the example of the Munich ICP Foundation rehabilitation center. It has been revealed that the activities of this rehabilitation center are aimed at correctional assistance and comprehensive support of children and youth with disabilities, as well as their families/caregivers. It is noted that the leading idea underlying correctional work with children with disabilities is inclusion, which involves, first of all, accepting diversity and providing options for development and implementation, because all people have the same needs, but each person starts from his own “starting point” in order to satisfy them. In Germany, these options are offered by remedial education, integration/inclusive and mainstream education, which complement each other and offer parents the opportunity to choose individual care, education and development that meet their childrenєs needs. It is emphasized that recently, the cooperation between various institutions for children and youth (kindergartens, therapeutic educational day centers and different types of schools) has been constantly expanded and stabilized, with the main emphasis on participation and involvement, education of independence and social communication. It is found that the main directions of such assistance are the provision of quality educational services in the system of continuous education (preschool, primary, secondary, vocational), aimed at preparing a young person with a disability for independent life in society and successful employment; provision of correctional and rehabilitation services and psychological support.ukкорекційна роботадіти з інвалідністюдіти з особливими освітніми потребамиреабілітаційний центрНімеччинаcorrectional workchildren with disabilitieschildren with special educational needsrehabilitation centerGermanyКорекційна робота з дітьми з інвалідністю в умовах реабілітаційного центру: досвід НімеччиниCorrectional Work with Children with Disabilities in the Conditions of the Rehabilitation Center: German ExperienceArticle0000‐0002‐0543‐88320000‐0002‐6460‐42550000‐0001‐8645‐510X0000‐0002‐4467‐716610.24139/2312‐5993/2023.04/003‐012