Ло ЧаоLo Chao2018-02-212018-02-212016Ло Чао Феномен персоніфікації в інтерпретації художнього образу твору у вокальній підготовці майбутніх учителів музики [Текст] / Ло Чао // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2016. – Вип. 1 (7). – С. 145–153.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4069У статті проведено теоретичне дослідження феномену персоніфікації щодо його висвітлення в мистецтвознавчій та музичнопедагогічній літературі. Визначено методологічний підхід, у межах якого, шляхом застосування дескриптивного методу в процесі герменевтичного аналізу твору вокального мистецтва, художній образ трактується як персоніфікація глобальної авторської ідеї, укладеної в безлічі смислів (психолого-емоційному, культурологічному, соціально-історичному, художньо-культурному та ін.). Доведено, що імплементація принципів персоніфікованого підходу в процес вокальної вузівської підготовки сприяє підвищенню рівня художньої грамотності майбутніх педагогів-музикантів.In the article a theoretical study of the phenomenon of personification in art, music and pedagogical literature is conducted. In the course of theoretical studies it is determined that personification is a universal artistic technique (applied in different types of art – paintings, literature, music) which is associated with the embodiment of the complex of phenomena and processes in art. Its distinctive feature is the conceptualization of details, the perception of them as signs-symbols, reinforcing the credibility of images of the personally identifiable phenomena. In the field of vocal music the technique of the artistic image personification by means of musical semantics has a long history. As a result of researches of the meaningful role of the elements of vocal and musical semantics the scientists noted the existence of the certain sound complexes – motives, themes and other semantic units, with specific ideological values. We believe that the use of a descriptive method for the study of these semantic vocal art units as the carriers of many meanings – artistic-symbolic, musical-expressive, cultural, socio-cultural, linguistic, etc., bring closer to understanding the artistic image as the personification of global ideas (authors, cultural, socio-historical, emotional-psychological, etc.). The above mentioned methodological approach is classified by us as personalized. The implementation of the principles of a personalized approach to the vocal process of University training of the future teachers-musicians, including its use in creative activities related to vocal performing and teaching interpretation, initiating a multi-level hermeneutic analysis of inter-semantic, cultural, social and historical interconnections in art. It promotes deeper penetration in the ideological and meaningful side of the artwork, development of skills of orientation in its genre, stylistic characteristics, analytical and creative thinking, and understanding of artistic meanings of the works of vocal art.ukперсоніфікаціяхудожній образтвір вокального мистецтвамайбутні вчителі музикиpersonificationartistic imagework of vocal artfuture music teachersФеномен персоніфікації в інтерпретації художнього образу твору у вокальній підготовці майбутніх учителів музикиPhenomenon of Personification in the Interpretation of the Artistic Image Compositions in the Vocal Training of the Future Music TeachersArticle