Маланюк НаталіяMalaniuk Nataliia2021-09-152021-09-152020Маланюк, Н. Професійна підготовка майбутніх фахівців залізничного транспорту: результати експерименту [Текст] / Н. Маланюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 9 (103). – С. 204–213. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/204-213.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11238У статті подано результати експериментального дослідження щодо ефективності системи професійної підготовки майбутніх фахівців залізничного транспорту в умовах неперервності освіти. Описано формувально-перетворювальний етап експерименту, для кількісної оцінки результатів експерименту та здійснення їх якісного аналізу використано методи математичної статистики в педагогічній науці (t-критерій Стьядента та χ²-параметричний критерій Пірсона), що дали змогу оцінити достовірність одержаних результатів.The article presents the results of an experimental study on the effectiveness of the system of professional education of future railway transport specialists under conditions of lifelong education. The author’s model of professional education system of future railway transport specialists in the system of lifelong professional education is a certain algorithm, implementing which can improve the educational process in institutions of professional higher and higher education. The research and experimental work was based on the principles-recommendations for the implementation of the pedagogical experiment in general: a holistic study of the pedagogical phenomenon; objectivity; complexity; efficiency; permanence. The basis for the construction of this system are the following theses: gradual implementation of changes; promoting student activity in educational activities; educational environment formation which will direct development of the best features of each student; the important role of cooperation between teachers and students; application of innovations in the educational process; implementation of ideas of personality-centered learning in order to promote the development of the personality of each student, taking into account their individual characteristics, inclinations and abilities, and to ensure professional growth. According to the results of experimental studies of professional competence formation and readiness for professional activity of future railway transport specialists some integrated indicators of professional competence and readiness for professional activity were calculated. Research hypotheses (zero and alternative) were formulated. The article describes the molding-transformative stage of the experiment, for quantitative evaluation of experimental results and their qualitative analysis used methods of mathematical statistics in pedagogical science (Student’s t-test and Pearson’s χ²- parametric test), which allowed to assess the reliability of the results. The obtained results confirm the effectiveness of the proposed system of future railway transport specialists’ education in comparison with the traditional system.ukпрофесійна підготовканеперервна освітамайбутні фахівцізалізничний транспортекспериментдослідженняпідвищення ефективностірезультатиprofessional educationcontinuing educationfuture specialistsrailway transportexperimentresearchefficiency increaseresultsПрофесійна підготовка майбутніх фахівців залізничного транспорту: результати експериментуFuture Railway Transport Specialists: Results of the ExperimentArticle0000-0002-4321-090010.24139/2312-5993/2020.09/204-213