Корнєєва ІринаKornieieva Iryna2023-02-202023-02-202022Корнєєва І. Навчально-стратегічна компетентність у самостійній роботі технічних студентів у навчанні монологічного мовлення [Текст] / І. Корнєєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 115–124. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/115-124https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13003У цій роботі досліджується навчально-стратегічна компетентність як основа самостійної роботи студентів технічних спеціальностей закладів вищої освіти України. У час пандемії в усьому світі виникають нові вимоги до послуг освітнього процесу. Стаття є обгрунтуванням такої проблеми з психолого-педагогічних та методичних позицій. У методах дослідження використано критичний аналіз української та зарубіжної лінгвістичної, педагогічної, психолого-методичної літератури. Методи включали системно- структурний аналіз і синтез. Розроблено теоретичні шляхи визначення та обгрунтування самостійної роботи студентів технічних спеціальностей, зокрема навчально-стратегічної компетентності як основи навчального процесу. Визначено поняття самостійної роботи. Розкрито структуру навчально-стратегічної компетентності. Доведено актуальність дослідження. Covid-19 визначає прогалини в навчальних матеріалах, технічних ресурсах, методології та відповідальності лекторів, керівників закладів вищої освіти за сучасний освітній процес у всьому світі.The paper investigates the learning-strategic competence as the base of self- studying of technical students at higher education institutions in Ukraine. At the pandemic time there are new demands for educational process services all over the world. Many forms of education appear: online studying, distance studying and self- studying. This paper reveals the grounding of such problem from psychological, pedagogical and methodological positions. The research methods included critical analysis of Ukrainian and foreign linguistic, pedagogical, psychological and methodological literature; systems-structural analysis and synthesis. Besides, we had made the theoretical ways to determine and ground self-studying of technical students of Ukrainian higher education institutions, in particular, the learning-strategic competence as the main foundation of educational process. Therefore, the research relevance is connected with: the necessity of quality renovation of the process of future technical specialists preparation including modern preparation demands; the rising role of self-studying in the credit-module education system conditions; the rising exception role of self-studying of the technical students in the formation of preparation for studying during the whole life; their personal development; their individual studying style formation; their psychological processes development. All these need the scientific ground of self-studying organization. Lack of research on self-studying organization of technical specialists including all modern English-language level demand. The object of our research we see in the process of self-studying organization of technical specialists in the formation of the professionally oriented English-language competence in monologue utterance. The subject of this research means the components of the learning-strategic competence in self-studying of technical specialists of modern higher education institutions in Ukraine. We had determined the self-studying, the autonomy of technical students as the ability to be prepared for their education through all their lives. We had stated on the proposed structure of learning-strategic competence. This paper has proved the importance of self-studying as the world education reality nowadays. Covid-19 reveals the gaps in learning, studying materials, technical resources, methodology and responsibilities of lecturers, rulers of higher education institutions throughout the world. The perspective of our research we see in the education process organization grounding of technical students.ukсамостійна роботаанглійська мова професійного спрямуваннянавчально-стратегічна компетентністьстуденти технічних спеціальностейзаклади вищої освітимовна компетентністьлінгвістична компетентністьсоціо-лінгвістична компетентністьсемантична компетентністьself-studyingEnglish-language of professional directionlearning- strategic competencelearning-strategic componentstechnical studentshigher education institutionslanguage competencelinguistic competencesocio-linguistic competencesemantic competenceНавчально-стратегічна компетентність у самостійній роботі технічних студентів у навчанні монологічного мовленняLearning-Strategic Competence іn Self-Studying оf Foreign Languages оf Technical Students іn Monologue UtteranceArticle0000-0003-4617-674110.24139/2312-5993/2021.02/115-124