Максименко Тетяна МихайлівнаMaksymenko Tetiana Mykhailivna2017-12-122017-12-122017-06Максименко, Т. М. Роль самостійної роботи у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів вишу [Текст] / Т. М. Максименко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 281–291.ORCID ID:0000-0002-8863-5603DOI:10.24139/2312-5993/2017.05/281-291https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3111У статті охарактеризовано понятійний апарат дослідження ролі самостійної роботи у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів вишу. Виокремлено зміст професійної підготовки майбутнього викладача вишу. Визначено види самостійної роботи у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів вишу; обґрунтовано етапи самостійної роботи у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів вишу. Здійснено спробу визначення сутності поняття самостійна робота майбутніх викладачів у процесі професійної підготовки на прикладі Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка.The article describes the conceptual framework of the study of the role of independent work in the process of the future teachers' professional training at the higher educational establishment. The future teachers' professional training at the higher educational establishment is a purposeful, systematic and organized process of pedagogical influence in the learning process and informative time, so that professionally significant and personal qualities are formed in the future teachers. It is considered that future teachers' independent work at the higher educational establishment is the specially organized educational and cognitive activity of the future teachers with regard to their individual characteristics, aimed at self-fulfillment of educational tasks and the formation of individual's independence, activity and creativity. So, future teachers' independent work at the higher educational establishment causes a change in the relationship between a teacher and a student as equal subjects of educational activity. That is why all psycho-pedagogical (organizational, methodological) means of ensuring future teachers' independent work at the higher educational establishment should be corrected. The content of the process of the future teachers' professional training at the higher educational establishment is selected. The kinds of independent work in the process of the future teachers' professional training at the higher educational establishment are highlighted, the stages of independent work in the process of the future teachers' professional training at the higher educational establishment are demonstrated. Attempts to determine the nature of the future teachers' independent work in the training process at the higher educational establishment on the example of Sumy state pedagogical university named after A. S. Makarenko have been done. Accordingly, future teachers' independent work at the higher educational establishment is separated in three stages: self-reproductive; reproductive-critical; critical-creative.ukпроблеми педагогіки вищої школисаморстійна роботапрофесійна підготовкамайбутні викладачінавчальний процесВНЗproblems of higher educationindependent workprofessional trainingfuture teacherseducational processhigher educational establishmentРоль самостійної роботи у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів вишуThe Role of Independent Work in the Process of the Future Teachers' Professional Training at the Higher Educational EstablishmentArticle