Якименко ВікторіяYakymenko Viktoriia2024-10-242024-10-242023Якименко В. Форми та методи роботи з дітьми із сімей мігрантів у Франціі [Текст] / В. Якименко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 8-9 (132-133). – С. 332–342. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.08‐09/332‐342https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15825У статті проаналізовано провідні форми та методи роботи вчителя з дітьми мігрантів у навчальний та позанавчальний час у Французькій Республіці.Установлено, що ЗВО Франції озброюють майбутніх учителів різноманітними практичними порадами щодо особливостей роботи з дітьми мігрантів, надають їм арсенал форм, методів і засобів аналізу конкретної навчальної ситуації,організують для майбутніх учителів різні види педагогічної практики у закладах дошкільної і середньої освіти, заохочують їх щодо обміну досвідом роботи. Від учителя, який працює з дітьми‐мігрантами, вимагається: постійне зайняття самоосвітою; зразковий вигляд і поведінка; не забувати про те, що вчитель повинен завжди бути прикладом моралі, громадянської свідомості та світськості.З’ясовано, що до ефективних форм та методів роботи вчителів з учнями‐мігрантами належать: залучення цієї категорії учнів до активної діяльності в житті школи; організація колективної форми роботи, яка передбачає активну участь дітей із сімей мігрантів у реальних проєктах;навчання жити разом, співпрацювати у колективі; участь у різноманітних змаганнях; проведення спеціальної години для роздумів; залучення дітей та їхніх батьків до програми морального й громадянського виховання; активне обговорення з учнями‐мігрантами моральних проблем та ситуацій з життя класу й найближчого оточення дітей; проведення пам’ятних вшанувальних заходів; вивчення історичних подій, фактів, документів із національної історії,легенд, міфів; проведення різноманітних психологічних тренінгів, які спрямовані на створення шкільного колективу; формування в класі атмосфери прийняття,готовності надати допомогу дітям мігрантів; запобігання виникненню конфліктних ситуацій.Необхідно також наголосити на тому, що діти мігрантів інтегруються у французьке суспільство як через організацію навчальної діяльності, так і в позанавчальний час. Зокрема, у навчальному процесі використовуються такі методи, як: читання текстів; ведення листування; складання офіційних листів;критичний аналіз подій, які описуються засобами масової інформації (преса,радіо, телебачення); використання різноманітних тем для роздумів;обговорення, порівняння та критика поточної інформації; проведення бесід,наприклад, з питань ролі чоловіка та жінки в соціальному, професійному і сімейному житті.Forms and methods of work with children from migrant families in France. The article analyses the leading forms and methods of teacher's work with migrant children in school and out‐of‐school time in the French Republic. It is established that French higher education institutions provide future teachers with various practical tips on the specifics of working with migrant children, provide them with an arsenal of forms, methods and tools for analysing a specific educational situation, organise various types of pedagogical practice in preschool and secondary education institutions for future teachers, and encourage them to share their work experience. A teacher working with migrant children is required to: constantly engage in self‐education; have an exemplary appearance and behaviour; not forget that a teacher should always be an example of morality, civic consciousness and secularism. It has been found that effective forms and methods of teachers' work with migrant students include: involving this category of students in active school life; organising a collective form of work that involves the active participation of children from migrant families in real projects; learning to live together, cooperate in a team; participation in various competitions; holding a special hour for reflection; involving children and their parents in the programme of moral and civic education; active discussion with migrant students of moral problems and situations from the life of the classroom and the children's immediate environment; commemorative commemorative events; studying historical events, facts, documents from national history, legends, myths, conducting various psychological trainings aimed at creating a school team; creating an atmosphere of acceptance in the classroom, readiness to help migrant children; preventing conflict situations. It should also be noted that migrant children are integrated into French society both through the organisation of educational activities and in extracurricular time. In particular, the educational process uses such methods as reading texts, writing correspondence, drafting official letters, critical analysis of events described by the media (press, radio, television); using various topics for reflection, discussion, comparison and criticism of current information; holding conversations, for example, on the role of men and women in social, professional and family life.ukміграціядітиосвітній процесФранціяформиметодивчительmigrationchildreneducational processFranceformsmethodsteacherФорми та методи роботи з дітьми із сімей мігрантів у ФранцііForms and Methods of Work with Children from Migrant Families in FranceArticle0009‐0004‐5247‐605910.24139/2312‐5993/2023.08‐09/332‐342