Мафтин ЛарисаMaftyn Larysa2025-02-072025-02-072024Мафтин Л. Психолого-педагогічні умови профілактики кібербулінгу в освітньому середовищі [Текст] / Л. Мафтин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 5 (139). – С. 383–394. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.05/383-394https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16461Стаття присвячена дослідженню проблеми кібербулінгу та його попередження. Метою наукової розвідки є обгрунтування психолого-педагогічних умов профілактики кібербулінгу в освітньому середовищі. Для досягнення мети застосовано такі методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, прогнозування. Розкрито теоретичні засади проблеми кібернасильства та особливості організації роботи з його профілактики; визначено та обгрунтовано психолого-педагогічні умови профілактики віртуального цькування в освітньому середовищі. Перспективу подальших наукових розвідок вбачаємо в розробці нових підходів до здійснення профілактичної роботи щодо запобігання кібербулінгу в освітньому середовищі.The article is devoted to the study of the problem of cyberbullying and prevention of this phenomenon in the educational environment. The purpose of the research is to substantiate the psychological and pedagogical conditions for the prevention of cyberbullying in the educational environment. To achieve this goal, the following research methods were used: analysis of psychological and pedagogical literature, periodicals, regulatory documents; comparison; synthesis; interpretation, forecasting. The author reveals the theoretical foundations of the problem of cyberviolence, analyzes and summarizes scientific approaches to the interpretation of the phenomenon of «cyberbullying»; the author identifies the factors of its occurrence, characterizes the main types; and investigates the peculiarities of organizing work on its prevention. The psychological and pedagogical conditions for the prevention of virtual bullying in the educational environment are determined: awareness of the participants of the educational process of the meaning of the concept of cyberbullying, its danger, destructive influence on the personality; introduction of means of preventing virtual aggression and violence into the educational process; creation of a safe educational environment; professional competence of the teacher, his/her methodological skills in carrying out preventive activities, development of students' skills of positive interaction, constructive communication, culture of communication. The practical significance of the article is to form the basis for further research on the prevention of cyberbullying and the application of preventive procedures for protecting children from cruelty in the online environment. We see the prospect of further scientific research in the development of new approaches to preventive work to prevent cyberbullying in the educational environment, mechanisms to prevent the impact of cyberbullying on children, methodological and legal means of counteracting this phenomenon.ukінтернетінтернет-ризикибулінгкібербулінгнасильствоагресіяосвітнє середовищепрофілактикапревенціяпсихолого-педагогічні умовиInternetInternet risksbullyingcyberbullyingviolenceaggressioneducational environmentpreventionpsychological and pedagogical conditionsПсихолого-педагогічні умови профілактики кібербулінгу в освітньому середовищіPsychological and Pedagogical Conditions for the Prevention of Cyberbullying in the Educational EnvironmentArticle0000-0003-1458-927710.24139/2312-5993/2024.05/383-394