Устименко-Косоріч Олена АнатоліївнаUstymenko-Kosorich Olena Anatoliivna2024-05-272024-05-272022Устименко‐Косоріч О. Сербський баянно‐акордеонний актуальний фольклор в контексті популярно‐посвітницької культури середини ХХ століття [Текст] / О. Устименко‐Косоріч // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 3 (117). – С. 313–323. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2022.03/313‐32310.24139/2312‐5993/2022.03/313‐323https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14845Стаття присвячена висвітленню стильових координат сербського баянно‐ акордеонного актуального фольклору в контексті популярно‐просвітницької культури середини ХХ століття. Запроваджуючи музично‐стильовий та культурологічний підходи зазначено, що баянно‐акордеонний актуальний фольклор синтезує з масовими музичними жанрами середини минулого століття за поведінковими манерами виконавців, їх сценічно‐театралізованими та ігровими рухами, використанням музично‐звукових акустичних приладів, розкутістю артистично‐виконавської манери, що споріднюють означене музичне явище з масовими музичними жанрами середини ХХ століття (рок, джаз, поп‐музика, тощо). З’ясовано, що сербський баянно‐акордеонний фольклор в середині ХХ століття визначився як окремий просвітницький та соціальний напрямок популярної культури Сербії з особливо‐характерними стильовими ознаками, народно‐виконавською школою, плеядою композиторів та музикантів, що визначив безперервний ланцюг нових явищ у музичному мистецтві, які виникли в процесі мас‐культурних новацій. Визначено просвітницьку та виховну функції означеного явища, розкрито історичні витоки становлення шкіл народної музики, а також охарактеризовано специфіку викладання та методику підготовки баяністів‐акордеоністів за народно‐виконавським спрямуванням.The article is devoted to highlighting the stylistic coordinates of Serbian accordion‐accordion topical folklore in the context of popular and educational culture of the middle of the 20th century. Introducing the musical‐stylistic and cultural approaches, it is stated that the accordion‐accordion current folklore synthesizes with the mass musical genres of the middle of the last century by the behavioral manners of the performers, their stage‐theatrical and game movements, the use of musical‐sound acoustic devices, the looseness of the artistic and performing manner, which associate this musical phenomenon with mass musical genres of the middle of the 20th century (rock, jazz, pop music, etc.). It was found that Serbian accordion folklore in the middle of the 20th century was defined as a separate educational and social direction of the popular culture of Serbia with particularly characteristic stylistic features, a folk‐ performance school, a galaxy of composers and musicians, which determined a continuous chain of new phenomena in musical art , which arose in the process of mass cultural innovations. The educational and educational functions of this phenomenonare determined, the historical origins of the formation of folk music schools are revealed, and the specifics of teaching and the training methods of accordionists according to the folk‐performance direction are characterized. As a result of the analysis of the stylistic indicators of the current banno‐ accordion folklore, we offer the concept of the folk‐instrumental genre in interaction with the stylistic indicators of mass music of the middle of the 20th century. First, thedefined genre of popular music is aimed at young people, which is based on a primitive rhythmic‐dance source based on an improvisational style of expression. Secondly, the use of electrical equipment, the rhythm of the installation, which serves to enhance the musical rhythm. Thirdly, the manner of the performer's behavior is characterized by openness, looseness, which contradicts the canons of the academic tradition, but is related to mass cultural behavioral stereotypes. Fourth, the improvisational style in music makes it possible to draw a parallel with jazz, rock, which brings the folk‐ instrumental genre closer to the phenomena of mass culture of the middle of the 20th century. Fifth, the beginning of the game, expressed in primitive competitive rhythmic and dance forms, is aimed at conducting various actions of an entertaining nature. We find similar processes in mass music, which functions at the level of entertainment. Sixth, both mass music and current Serbian folklore are spread through mass media. Seventhly, the popular musical genre in the form of an accordion‐accordion instrumental beginning combines both the features of professionalism and amateur non‐professional features, which are defined in our work as "current folklore".ukсербський баянно‐акордеонний актуальний фольклорпопулярно‐просвітницька культураімпровізаціястильвиконавська школарок‐ музиканародна музикамасова музикаджазнародно‐інструментальний жанрSerbian accordion‐accordion current folklorepopular and educational cultureimprovisationstyleperformance schoolrock musicfolk musicmass musicjazzfolk‐instrumental genreСербський баянно‐акордеонний актуальний фольклор в контексті популярно‐посвітницької культури середини ХХ століттяSerbian Accordion‐Accordion Topical Folklore in the Context of Popular and Educational Culture of the Middle of the 20th CenturyArticle0000‐0001‐9686‐7626