Ступак ДмитроStupak Dmytro2018-11-232018-11-232018Ступак, Д. Методологічні підходи до організації підготовки курсантів по наданню самодопомоги у структурі дисципліни «Безпека життєдіяльності» [Текст] / Д. Ступак // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 6 (80). – С. 273–283.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5902У статті розглянуті основні елементи впровадження в систему військової освіти елементів тактичної медицини в дисципліні «Безпека життєдіяльності» як інновації в підготовці військовослужбовців до надання медичної самодопомоги в умовах ведення бойових дій. Визначено, що під час викладання дисципліни «Безпека життєдіяльності» потрібно застосовувати теоретичну підготовку та обов’язково підкріплювати практичним навчанням із надання домедичної допомоги. Своєчасно надана домедична допомога знижує ризик виникнення важких ускладнень під час поранення, скорочує термін повернення у стрій військовослужбовців, а в більшості випадків дозволяє врятувати життя пораненому.In the article the main elements of introducing elements of tactical medicine into the system of military education in the discipline “Life safety” as an innovation in the training of servicemen in the provision of medical self-help in the conditions of military operations are considered. It is determined that during the teaching of the discipline “Life Safety” it is necessary to apply theoretical training and be supported by practical training in providing premedical aid. Timely premedical aid care reduces the risk of serious complications in the wound, shortens the return of military personnel, and in most cases allows saving the life of the wounded. According to the Strategic Defense Bulletin of Ukraine, by 2020 a system of medical care should be created, able to function effectively in joint NATO missions, including the search for the wounded, the provision of the necessary assistance, their medical evacuation and treatment. An important aspect of teaching the discipline “Life Safety” is training of students for the rapid and effective conduct of self-help and first aid to the victims in the zone of the operation of the Joint Force (OOS). The main attention should be paid to the most dangerous life-threatening injuries that require an immediate reaction to its preservation. It is expedient to conduct training of the reception in the following sequence: the reception of the reception by the head (10 %), the performance of those who are studying, admission to the elements (50 %), training in the implementation of the entire admission to the established time limit (40 %). For a better mastering of practical techniques, it is advisable to divide the unit into two groups, in which some act as wounded, and others practice the reception. Only after the assimilation of the previous one a person should proceed to the finishing of the next reception. An unexpected АТО, which revealed the complete unwillingness of armed formations of Ukraine and society to ensure the survival of soldiers and the population affected by modern weapons during combat operations, was the main factor in updating the content of the “Life Safety” discipline in higher military education institutions. Provision of military personnel with individual means of medical protection, development of the order of their use, as well as the acquisition of knowledge on the provision of medical assistance in the order of self and mutual assistance in wounds significantly reduces the risk of severe complications during injury, reduces the term of return to the military service, and in most cases can save lives of the wounded.ukбезпека життєдіяльностітактична медицинавійськовослужбовецьдомедична допомогасамодопомогапораненняlife safetytactical medicineservicemanpremedical aidself-helpinjuriesМетодологічні підходи до організації підготовки курсантів по наданню самодопомоги у структурі дисципліни «Безпека життєдіяльності»Methodological Approaches to the Organization оf Training Cadets for Self-Help іn the Structure оf the Discipline “Life Safety”Article0000-0001-7638-398210.24139/2312-5993/2018.06/273-284