Шевців Зоя МихайлівнаShevtsiv Zoia Mykhailivna2017-09-012017-09-012017Шевців, З. Експериментальна перевірка концептуальної моделі професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу [Текст] / З. Шевців // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 171–181.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2164Проаналізовано результати експериментальної перевірки ефективності формування соціально-педагогічної компетентності майбутнього вчителя початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу у процесі професійної підготовки у вищому навчальному педагогічному закладі. Обґрунтовано, що запровадження моделі формування соціально-педагогічної компетентності позитивно впливає на динаміку розвитку її складових компетенцій: когнітивної, діяльнісної й особистісно фахової. Доведено, що професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі забезпечить ефективний процес формування соціально-педагогічної компетентності за умови впровадження розробленої моделі та дієвості педагогічних умов.In the article the results of the experimental verification of the effectiveness of socio-pedagogical competence of the future primary school teachers for work in an inclusive environment of an education institution in the process of training in higher education pedagogical institutions are analyzed. The article proves that implementation model of socio-pedagogical competence has a positive effect on the dynamics of its components of competences: cognitive, activity, professional personality-based. The article also proves that training of the future elementary school teachers for work in inclusive environments provides effective process of forming social-pedagogical competence on the condition of the implementation of the developed model and effectiveness of pedagogical conditions. The stages of training of the future teachers of elementary school for work in an inclusive environment of an education institution are disclosed. The importance of socio-pedagogical skills for the future careers of the future elementary school teacher in an inclusive environment of an educational institution is analyzed. The criteria and levels of socio-pedagogical competence of students of higher education: high, medium, sufficient are defined. Criteria of formation of social-pedagogical competencies define professional, personal and cognitive-activity components. The results of pedagogical experiment are generalized. It is proved that in the experimental group the percentage of students with high levels of formation of socio-pedagogical competence had increased. The number of students with sufficient formation of social-pedagogical competence had decreased. This demonstrates the effectiveness of the model of socio-pedagogical competence of students in professional training in higher education institutions. Conceptual model of the future elementary school teacher’s training explains the process of socio-pedagogical competence of students based on the environmental approach. The author sees the future of this research in determination of the level of formation of students’ reflection during their professional training.ukпрофесійна підготовка до роботи в інклюзивному середовищісоціально-педагогічна компетентність майбутнього вчителя початкової школирівні сформованостіtraining for work in an inclusive environmentsocio-pedagogical competence of the future teachers of primary schoollevels of developmentЕкспериментальна перевірка концептуальної моделі професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладуExperimental Verification of the Conceptual Models of Professional Training of Primary School Teachers for Work in Inclusive Environment of Comprehensive Education InstitutionArticle10.24139/2312-5993/2017.02/171-181