Кирильєва ЛюдмилаKyrylieva LudmilaПоливана ЛюдмилаPolyvana Liudmyla2023-04-262023-04-262022Кирильєва Л. Концептуалізація інформаційно-аналітичного сервісу управління діяльністю підприємств торгівлі [Текст] / Л. Кирильєва, Л. Поливана // Цифрова економіка та економічна безпека : науково-практичний журнал / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. Ю. Кудріна, редкол.: В. В. Божкова, В. І. Борщ, Н. М. Вдовенко та ін.]. – 2022. – № 2 (02). – С. 2–10. – DOI: https://doi.org/10.32782/dees.2-2https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13401Розглянуто необхідність створення обліково-інформаційного сервісу управління торговельним підприємством в умовах поширення процесу цифровізації. З урахуванням розвитку торгівлі визначено види інформації, що використовується для прийняття управлінських рішень. Проаналізовано напрями інформаційно-аналітичного сервісу управління діяльністю підприємств торгівлі, а також зроблено уточнення поняття «інформаційно-аналітичний сервіс». Розроблено концептуальну модель інформаційно-аналітичного сервісу управління торговельним підприємством, яка орієнтована на визначення можливих подій та рішень. Розвиток електронної комерції, збільшення операцій призводить до формування великих масивів неструктурованим даних. У цьому зв’язку для підприємств торгівлі рекомендовано перелік інформаційно-комунікаційних технологій, що підтримують функціонування обліково-аналітичного сервісу підприємств торгівлі та формують його технологічну платформу.The necessity of creating an accounting and information service of trade enterprise management inthe context of the spread of the digitalization process is considered. Theoretical aspects of informationanalytical service of trade enterprise management have been determined and organizational measures for its formation in conditions of using "Industry 4.0" components have been developed. The diversity of operations in retail leads to the formation of large arrays of heterogeneous and unstructured data, which requires the development of an accounting and analysis system using high-speed information and communication technologies, in particular BigData, cloud technologies, distributed ledger systems (blockchain) and other technologies of the "Industry 4.0" concept. Therefore, the problem of forming theoretical provisions and organizational aspects of the accounting and analytical management service in accordance with the specifics of the activities of trade enterprises at the present stage is actualized. Taking into account the development of trade, the types of information used for analytical procedures and management decisions of tactical and strategic development of the enterprise are determined. The directions of the information and analytical service for managing the activities of tradeenterprises are analyzed, and the concept of "information and analytical service" is clarified. A conceptual model of information and analytical service of trade enterprise management, which is focused on creating an information and technological platform for identifying possible events and solutions, has been developed. The development of e-commerce, the increase in operations leads to the formation of large arrays of unstructured data. In this regard, a list of information and communication technologies that support the functioning of the accounting and analytical service of trade enterprises and form its technological platform is recommended for trade enterprises. The provided recommendations on the organization of accounting and analytical service for managing the activities of trade enterprises will provide decision-makers with a sufficient level of information for analytical procedures, forecasting, budgeting and decision-making in the relevant range.ukсервісобліково-аналітичний сервісоблік,аналізтехнологіїрозвитокserviceaccounting and analytical serviceaccountinganalysistechnologydevelopmentКонцептуалізація інформаційно-аналітичного сервісу управління діяльністю підприємств торгівліConceptualization of the Information and Analytical Service for Management of Trade EnterprisesArticlehttps://doi.org/10.32782/dees.2-2