Рижанова Алла ОлександрівнаRyzhanova Alla OleksandrivnaШкриль Ірина БорисівнаShkryl Iryna Borysivna2021-02-222021-02-222020Шкриль, І. Б. Соціально-педагогічна профілактика булінгу у шкільному середовищі [Текст] : магістер. робота / І. Б. Шкриль ; науковий керівник А. О. Рижанова. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 67 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10164Магiстерське дослiдження присвячене проблемi соціально-педагогічної профілактики булінгу у шкільному середовищі. Проаналiзовано стан проблеми у науковій лiтературi, визначено основні поняття, такі як «булінг», «профілактика», «підлітковий вік», «програма профілактики» та інші; описано соціальну структуру булінгу в шкільному середовищі, наслідки булінгу, проаналізовано психосоціальні особливості профілактики булінгу підлітків, міжнародні та вітчизняні нормативно-правові документи та зарубіжний і вітчизняний досвід соціально-педагогічної профілактики підліткового булінгу в шкільному середовищі; розроблено, апробовано та пiдтверджено ефективнiсть програми соціально-педагогічної профілактики підліткового булінгу в шкільному середовищі. Для експериментального дослідження нами була обрана Конотопська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат. Провівши за допомогою анкетування діагностику схильності підлітків до булінгу ми розробили свою програму соціально-педагогічної профілактики. У нашій програмі соціально-педагогічної профілактики підліткового булінгу в шкільному середовищі ми використовували такі методи, як: спостереження, анкетування, бесіда, тренінг та індивідуальну бесіду з психологом для булера та жертви.The master's research is devoted to the problem of social and pedagogical prevention of bullying in the school environment. In the master's research article analyzes the state of the problem in the scientific literature, defines the basic concepts such as "bullying", "prevention", "adolescence", "prevention program" and others; the social structure of bullying in the school environment and the consequences of bullying are described; analyzes the psychosocial features of adolescent bullying prevention, international and domestic regulatory documents, and foreign and domestic experience in social and pedagogical prevention of adolescent bullying in the school environment; the effectiveness of the program of social and pedagogical prevention of adolescent bullying in the school environment has been developed, tested and confirmed. For the experimental research we selected the Konotop special general education boarding school. After conducting a survey to diagnose the propensity of adolescents to bullying, we developed our own program of social and pedagogical prevention. In our program of social and pedagogical prevention of adolescent bullying in the school environment, we used such methods as: observation, questionnaires, conversation, training and individual conversation with a psychologist for the bully and the victim.ukнасильствопсихологічне насильствобулінгшкільне середовищепрофілактикасоціально-педагогічна профілактикапідлітковий вікпрофілактична програмаviolencepsychological violencebullyingschool environmentpreventionsocial and pedagogical preventionadolescenceprevention programСоціально-педагогічна профілактика булінгу у шкільному середовищіSocial and Pedagogical Prevention of Bullying in the School EnvironmentMasters