Піменова Ольга ОлександрівнаPimenova Olha OleksandrivnaСавчук Надія АнтонівнаSavchuk Nadiia Antonivna2025-11-062025-11-062025Піменова О. Особливості емоційного вигорання викладачів вищих навчальних закладів: виклики сучасності [Текст] / О. Піменова, Н. Савчук // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 1. – С. 100–104. – DOI: 10.32782/psyspu/2025.1.18https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17581Стаття спрямована на вивчення феномену емоційного вигорання викладачів вищих навчальних закладів та його зв’язку з особливостями їхньої професійної діяльності. У ході проведеного дослідження було отримано дані про рівень емоційного вигорання, його структурні компоненти, а також чинники, що сприяють розвитку цього феномену. Встановлено, що емоційне вигорання є складним психологічним феноменом, яке характеризується поступовим виснаженням емоційних і фізичних ресурсів, зниженням мотивації до роботи, розвитком негативних установок щодо себе та оточуючих. Для оцінки рівня емоційного вигорання та пов’язаних із ним психологічних станів у викладачів вищих навчальних закладів було застосовано такі методики: «Оцінка власного потенціалу «вигорання» (Дж. Гібсон), методика діагностики «Синдрому професійного вигорання» (Дж. Грінберг), «Шкала емоційного відгуку» (А. Меграбян) та методика «Діагностика самооцінки психічних станів» (Г. Айзенк). Застосовані методики підтвердили, що емоційне вигорання є поширеною проблемою, яка негативно впливає на професійну ефективність та загальний добробут викладачів. Отримані результати дають можливість стверджувати, що високий рівень навантаження, недостатня соціальна підтримка та обмежені можливості професійного зростання сприяють підвищенню рівня емоційного вигорання викладачів. Результати дослідження також вказують на необхідність впровадження заходів психологічної підтримки та оптимізації умов праці у закладах вищої освіти. Насамперед ідеться про розвиток стратегій подолання стресу, що забезпечували б підтримку емоційного балансу, зниження рівня професійного виснаження та формування конструктивних способів взаємодії у робочому середовищі.The article is aimed at studying the phenomenon of emotional burnout among university lecturers and its connection to the specifics of their professional activity. The research provided data on the level of emotional burnout, its structural components, and the factors contributing to the development of this phenomenon. It was established that emotional burnout is a complex psychological phenomenon characterized by the gradual depletion of emotional and physical resources, a decrease in motivation to work, and the development of negative attitudes towards oneself and others.To assess the level of emotional burnout and related psychological states in university lecturers, the following methodologies were used: "Self-Assessment of Burnout Potential" (J. Gibson), the "Professional Burnout Syndrome" diagnostic method (J. Greenberg), the "Emotional Response Scale" (A. Mehrabian), and the "Psychological State Self-Assessment" method (H. Eysenck). The applied methodologies confirmed that emotional burnout is a widespread issue that negatively affects the professional effectiveness and overall well-being of lecturers.The results of the study suggest that high levels of workload, insufficient social support, and limited opportunities for professional growth contribute to an increase in emotional burnout among lecturers. The findings also indicate the need for implementing psychological support measures and optimizing working conditions in higher education institutions. Primarily, this involves the development of stress- coping strategies that would help maintain emotional balance, reduce professional exhaustion, and foster constructive ways of interaction within the work enviroukемоційне вигораннядеперсоналізаціявикладачі вищих навчальних закладівпрофесійна діяльністьпсихологічне здоров’япрофілактика емоційного вигоранняemotional burnoutdepersonalizationteachers of higher educational institutionsprofessional activitypsychological healthprevention of emotional burnoutОсобливості емоційного вигорання викладачів вищих навчальних закладів: виклики сучасностіFeatures of Emotional Burnout of Higher Education Teachers: Challenges of the PresentArticle0009-0000-4071-96670000-0003-3384-680610.32782/psyspu/2025.1.18 316.613.4