Загородня ЛюдмилаZahorodnia Liudmyla2024-04-182024-04-182023Загородня, Л. Підготовка майбутніх бакалаврів до розвитку творчих здібностей у дошкільників у процесі екологічної освіти [Текст] / Л. Загородня // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 2 (126). – С. 151–163. – DOI 10.24139/2312-5993/2023.02/151-163https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14580У статті висвітлено зміст підготовки майбутніх вихователів до розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку в екологічній освіті. Репрезентовано аналіз останніх досліджень з проблеми екологічної компетентності педагогів та дитячої творчості. Зазначено використання таких методів дослідження: аналіз і узагальнення наукової літератури, порівняння, синтез, узагальнення отриманої інформації, моделювання. З’ясовано можливості екологічної освіти дітей дошкільного віку для розвитку їхніх творчих здібностей. Окреслено подальші наукові розвідки, що стосуватимуться дослідження потенціалу дисципліни «Сучасні технології формування екологічної культури в дошкільників» у підготовці майбутніх магістрів до розвитку дитячої творчості.The article reveals the content of training future pre-school educators for the development of pre-school children’s creative abilities during ecological education in the process of studying the course «Theory and methods of forming pre-schoolers’ natural and ecological competence». The realization of the specified purpose was ensured by the use of the following research methods: analysis and generalization of scientific literature and data, comparison, synthesis, modelling of forms and methods for ecological education, which contain tasks for the developing pre-schoolers’ creative abilities. The course «Theory and methods of forming pre-schoolers’ natural and ecological competence» is aimed at the forming future bachelors’ ecological competence, whose an important aspect is activity and creativity. It covers the educator’s ability to express himself creatively, identify pre-schoolers’ creative abilities and create conditions for their development, in particular in the process of ecological education. The tasks of independent work for students are aimed at their preparation for the development of children’s creativity by means of nature. The practical significance of the study consists in the tasks for the students’ independent work aimed at the developing of children’s creativity during the ecological education as well as methodological recommendations for conducting practical classes in the course «Theory and methods of forming pre-schoolers’ natural and ecological competence». They can be used for the professional training of future bachelors in specialty 012 «Preschool education». It has been outlined further scientific research on the study of the potential of the course «Modern technologies for forming pre-schoolers’ ecological culture» during the training of future masters for the development of children’s creativity.ukпідготовка майбутніх бакалаврів дошкільної освітиекологічна компетентність вихователядитяча творчістьрозвиток творчих здібностей дітей дошкільного вікуекологічна освіта дітей дошкільного вікудіти дошкільного вікузавдання самостійної роботи для здобувачів вищої освітинавчальна дисципліна «Теорія і методика формування природничо-екологічної компетентності в дошкільників»training future bachelors of preschool educationpre-school educator’s ecological competencechildren’s creativitydevelopment of pre-school children’s creative abilitiesecological education of pre-school childrenpre-schoolerstasks for higher education students’ independent workcourse «Theory and methods of forming pre-schoolers’ natural and ecological competence»Підготовка майбутніх бакалаврів до розвитку творчих здібностей у дошкільників у процесі екологічної освітиTraining Future Bachelors for the Development of Preschool Children’s Creative Abilities in the Process of Ecological EducationArticle0000-0002-2217-104124139/2312-5993/2023.02/151-163