Петринич Олена ГригорівнаPetrynych Olena HryhorivnaКомпанович Маріанна СтаніславівнаKompanovych Marianna Stanislavivna2025-02-062025-02-062024Петринич О. Г. Аспекти соціально-психологічної адаптації дітей дошкільного віку в сучасних реаліях [Текст] / О. Г. Петринич, М. С. Компанович // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 2. – С. 42–45. – DOI: 10.32782/psyspu/2024.2.8https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16423Стаття присвячена актуальним питанням адаптації дошкільників до сучасних реалій спричинених війною та наслідків до яких вона призвела. Проаналізовано сутність поняття соціально-психологічної адаптації, її особливостей у особистості дитини дошкільного віку. Проаналізовано феномен адаптації, його типи, види та суттєві ознаки та особливості. Наголошено на розумінні явища адаптації як процесу та результату. Розглянуто адаптацію дошкільників як перший рівень соціалізації, що полягає у засвоєнні та відтворенні соціального досвіду суспільства, набутті якостей необхідних для подальшого досвіду життєдіяльності в соціальних групах. Проаналізовано показники та прояви адаптованості дошкільників. Описано чотири критерії адаптованості, а саме фізіологічний, когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий та їх характерні позитивні та негативні аспекти. Описано та проаналізовано рівні адаптованості дітей до умов закладу дошкільної освіти, тривалість перебігу, якісні та кількісні зміни в ході цього. На основі цього охарактеризовано індивідуальність перебігу процесу адаптації за фазами та етапами. Теперішні умови, в яких перебуває країна однозначно негативно відображаються на процесі соціально-психологічної адаптації дитини, заважаючи її повноцінній соціалізації. Під час повітряних тривог, перебуваючи в укриттях, які зазвичай не розраховані на таку кількість дітей, вони є мало активні, не мають можливості порухатись, відчувають скутість, тривогу, страх, стрес. Невизначеність часу перебування в укритті виснажує дітей, не дає можливість відчувати стабільність та комфорт. Сигнал звуку повітряної тривоги може пролунати у будь-який момент. Він завжди буде неочікуваним і в короткі обмежені терміни діти мають слухати команду вихователя як їм діяти. Вони мають швидко перервати свою діяльність, якою були зайнятті, або сон, брати свої речі (пиття, перекус, можливо іграшку) і організовано перейти в укриття. В таких умовах ситуація соціально-психологічної адаптації загострюється і у дитини погіршуються навички самостійності, поведінки та спілкування, з’являються прояви неконтрольованої агресії.The article is dedicated to the pressing issues of preschoolers' adaptation to modern realities caused by war and its consequences. It analyzes the essence of the concept of social-psychological adaptation and its characteristics in the personality of preschool children. The phenomenon of adaptation is examined, along with its types, forms, and significant features. Emphasis is placed on understanding the phenomenon of adaptation as both a process and a result. Preschoolers' adaptation is viewed as the first level of socialization, involving the assimilation and reproduction of the social experience of society and the acquisition of qualities necessary for further life experiences in social groups. Indicators and manifestations of preschoolers' adaptability are analyzed. Four criteria of adaptability are described: physiological, cognitive, emotional-valuable, and behavioral, along with their characteristic positive and negative aspects. The levels of children's adaptation to the conditions of preschool educational institutions, the duration of the process, and qualitative and quantitative changes occurring during this time are outlined. Based on this, the individuality of the adaptation process is characterized by phases and stages. The current conditions in which the country finds itself undoubtedly negatively impact the process of children's social-psychological adaptation, hindering their full socialization. During air raid alerts, when children are in shelters that are usually not designed to accommodate such a large number of kids, they are less active, unable to move freely, and experience stiffness, anxiety, fear, and stress. The uncertainty of the duration of time spent in shelters exhausts children and prevents them from feeling stability and comfort. The sound of an air raid siren can occur at any moment, always unexpectedly, and within a short time frame, children must listen to the caregiver's instructions on how to act. They need to quickly interrupt their activities or sleep, grab their belongings (drinks, snacks, possibly toys), and move to the shelter in an organized manner. In such conditions, the situation regarding social-psychological adaptation becomes aggravated, leading to a decline in children's independence, behavior, and communication skills, with manifestations of uncontrolled aggression emerging.ukадаптаціясоціально-психологічна адаптаціяпристосуваннярівні адаптаціїадаптованістькритерії адаптованостідошкільний вікadaptationsocial-psychological adaptationadjustmentlevels of adaptationadaptabilitycriteria of adaptabilitypreschool ageАспекти соціально-психологічної адаптації дітей дошкільного віку в сучасних реаліяхAspects of Social-Psychological Adaptation of Preschool Children to Modern RealitiesArticle0000-0002-6426-55480000-0002-7670-171410.32782/psyspu/2024.2.8