Устименко-Косоріч Олена АнатоліївнаUstymenko-Kosorich Olena Anatoliivna2024-04-012024-04-012023Устименко-Косоріч, О. Педагогічні принципи формування полікультурної компетентності та світогядної культури школярів засобами музичного мистецтва [Текст] /О. Устименко-Косоріч // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 1 (125). – С. 151–161. – DOI 10.24139/2312-5993/2023.01/151-161https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14382У статті визначено процес формування полікультурної компетентності та світоглядної культури школярів в контексті запровадження в навчальний процес наступних принципів: позитивного відношення до культурного різноманіття, культуровідповідності, діалогу, полілінгвізму, комплексності. Перший принцип передбачає не лише розширення діапазону знань студентів про інші етнічні культури, а й формування в останніх позитивного ставлення в цілому до інших культур. Відповідно, у них формується готовність розуміти та приймати етнокультурні особливості як норму та дещо позитивне і неодмінне, що згодом трансформується в здатність до міжетнічного розуміння та успішного діалогу. Другий із зазначених принципів зумовлюється об'єктивним зв'язком індивіда з культурою як системою цінностей. Згідно з даним принципом освітньо-виховне середовище передбачає наявність фактору національної неповторності і наповнення його етнокультурним змістом. Також, у дослідженні враховується певне соціокультурне середовище, де формувалася особистість і в якому тривала її соціалізація. Третій принцип передбачає плюралізм і різноманітність думок, нечисленну кількість аспектів розгляду та значень. Він передбачає вільний обмін думками між школярами, у підсумку чого формується спільна позиція або погляди стосовно якогось явища чи процесу. Діалог розглядається не лише в якості способу оволодіння певною сумою знань, він є дієвою основою для взаємодії і розвитку різноманітних культур. Четвертий принцип передбачає оволодіння майбутніми педагогами рідною, державною і міжнародною іноземною мовами. П’ятий принцип має на увазі формування досліджуваних якостей школярів на поведінковому, пізнавальному та емоційному рівнях. Враховується, що методи формування, форми організації та зміст досліджуваної компетентності результативні, перш за все тоді, коли етнокультурні знання, якими володіють школярі є тим засобом, який допомагає останнім творчо діяти в міжетнічній сфері.The article defines the process of forming multicultural competence and worldview culture of schoolchildren in the context of introducing the following principles into the educational process: a positive attitude to cultural diversity, cultural compatibility, dialogue, multilingualism, complexity. The first principle involves not only expanding the range of students' knowledge about other ethnic cultures, but also forming a positive attitude towards other cultures in general. Accordingly, they develop a readiness to understand and accept ethno-cultural features as a norm and something positive and indispensable, which later transforms into the ability for inter-ethnic understanding and successful dialogue. The second of these principles is determined by the objective connection of the individual with culture as a system of values. According to this principle, the educational environment provides for the presence of a factor of national uniqueness and its filling with ethno-cultural content. Also, the study takes into account a certain sociocultural environment where the personality was formed and in which its socialization continued. The third principle involves pluralism and diversity of opinion, a small number of aspects of consideration and meanings. It involves a free exchange of ideas between schoolchildren, as a result of which a common position or views regarding some phenomenon or process is formed. Dialogue is considered not only as a way of mastering a certain amount of knowledge, it is an effective basis for interaction and development of various cultures. The fourth principle provides for future teachers to master native, state and international foreign languages. The fifth principle implies the formation of studied qualities of schoolchildren at the behavioral, cognitive and emotional levels. It is considered that the methods of formation, forms of organization and the content of the studied competence are effective, first of all, when the ethnocultural knowledge possessed by schoolchildren is the means that helps the latter to act creatively in the interethnic sphere. Considering the above, important ways to achieve the research goal can be the development and introduction into the educational process of pedagogical conditions that will contribute to the transition of the properties of things from possibility to reality. Pedagogical conditions are an important component of a group of objects, their interactions and states, which contributes to the functioning of this or that phenomenon, because they create the necessary circumstances in which the studied phenomena are formed.ukпедагогічні принципиформуванняполікультурна компетентністьсвітоглядна культураучнішколярізасоби музичного мистецтваосвітнє середовищеpedagogical principlesformationmulticultural competenceworldview culturepupilsschoolchildrenmeans of musical arteducational environmentПедагогічні принципи формування полікультурної компетентності та світогядної культури школярів засобами музичного мистецтваPedagogical Principles of Formation of Multicultural Competence and Worldview Culture of Schoolchildren by Means of Musical ArtArticle0000-0001-9686-762610.24139/2312-5993/2023.01/151-161