Ван ЛуVan Lu2019-05-312019-05-312018Ван Лу Компонентна структура феномену художньо-естетичного світосприйняття у фаховій проекції майбутніх учителів музичного мистецтва [Текст] / Ван Лу // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 68–79.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7334У статті актуалізовано проблему формування художньо-естетичного світосприйняття майбутніх учителів музичного мистецтва. Представлено сутність і компонентну структуру досліджуваного феномену в проекції їхньої фахової підготовки. Зокрема визначено світоглядну установку як компонент, що охоплює комплекс уявлень, ціннісних орієнтирів, мотивів та інтенцій особистості; художньо-перцептивний компонент, що охоплює вміння сприймати матеріальні та смислові аспекти художнього тексту, здатність до емоційно-експресивного сприйняття дійсності, відображеного в ньому; художньо-діяльнісний компонент, що об’єднує репрезентативні, інтерпретаційні, виконавські вміння, здатність до вираження власного розуміння музичного тексту в аспекті світоглядних орієнтирів; методично- педагогічний компонент, що поєднує спрямованість майбутніх учителів музичного мистецтва до опанування системою цілісних уявлень про майбутню професійну діяльність, оволодіння методикою та технологіями мистецької освіти, сприяє формуванню підготовленості до самостійного науково-методичного пошуку та творчої активності.The article actualizes the problem of formation of artistic-aesthetic world perception of future musical art teachers. The essence and component structure of the studied phenomenon in the projection of their professional training are presented. In particular, the world perception is presented as a component that covers a complex of ideas, value orientations, motives and intentions of the personality; artistic-perceptual component, which covers the ability to perceive material and semantic aspects of the artistic text, the ability of emotionally expressive perception of reality, reflected in it; artistic-activity component that combines representative, interpretative, performing skills, ability to express one’s understanding of the musical text in the aspect of world outlook orientations; methodological-pedagogical component that combines orientation of future musical art teachers towards mastering the system of holistic ideas about future professional activity, mastering methodology and technologies of art education, contributes to formation of readiness for independent scientific-methodological search and creative activity. Artistic-aesthetic world perception in the article is interpreted as a value- semantic perception of reality through the prism of aesthetic categories and artistic language of art. This is a complex structural unity that encompasses the recipient’s ability to have a holistic, artistic, imaginative, aesthetic and poetic vision of the world, to a subtle sense of harmony, beauty of the environment, and creative expression of one’s feelings in artistic performance. The task of further research on the problem of future musical art teachers ’ readiness to the formation of artistic-aesthetic world perception of students may be definition of methodological approaches and pedagogical principles for the formation of this phenomenon.ukхудожньо-естетичне світосприйняттяхудожня свідомість особистостіхудожня перцепціяхудожня діяльністьхудожньо-естетичний досвідмайбутні вчителі музичного мистецтваartistic-aesthetic world perceptionartistic consciousness of the personalityartistic perceptionartistic activityartistic-aesthetic experiencefuture musical art teachersКомпонентна структура феномену художньо-естетичного світосприйняття у фаховій проекції майбутніх учителів музичного мистецтваComponent Structure of the Phenomenon of Artistic-Aesthetic World Perception in the Professional Projection of Future Musical Art TeachersArticle