Осадченко ТетянаOsadchenko Tetiana2020-07-152020-07-152014Осадченко, Т. М. Підготовка майбутнього вчителя до створення здоров’язбережувального середовища початкової школи як педагогічна проблема [Текст] / Т. М. Осадченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 7 (41). – С. 309–317.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9107У статті обґрунтовано теоретичні аспекти підготовки майбутнього вчителя початкової школи до створення здоров’язбережувального середовища. Здійснено аналіз літератури, що розкриває зміст ключових понять, зокрема понять «професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи» та «підготовка майбутнього вчителя початкової школи до створення здоров’язбережувального середовища». Представлено погляди науковців щодо підготовки майбутнього вчителя початкової школи до формування здорового способу життя, валеологічного виховання та розвитку здоров’язбережувального середовища в навчальних закладах. Презентовано вимоги до створення здоров’язбережувального середовища та шляхи подальшого розв’язання окресленої проблеми.Theoretical aspects of training of a future teacher to creating health saving environment in primary school are substantiated in this article. The analysis of scientific literature that reveals the content of the main concepts (training of the teacher, health, healthy lifestyle, health saving environment, professional activity) was done. Definitions of the concepts «professional training of a future primary school teacher» (a systematic pedagogical process with the aim to master general pedagogical and methodological knowledge and skills by a future teacher, using of which will form professional qualities of a modern teacher of the school of the 1st level) and «training of a future primary school teacher to create health saving environment» (a purposeful process which is a part of his/her professional training and is carried out in order to form readiness of a primary school teacher to create conditions that provide protection and strengthening of the pupils’ health and use of health saving technologies) are provided. Views of the scientists as to the training of a future primary school teacher to form a healthy lifestyle, valeological education and development of health saving environment in educational institutions are determined. Specific requirements for training future teachers to creating health saving environment in primary schools aimed at formation of competence of health saving culture are defined. To them belong: integrative character of the construction of various forms of work with children; formation and development of sustainable motivation (needs) in systematic physical exercises; creating incentives through the system of children’s favorite exercises; elimination of stress during exercise; compliance with a flexible schedule of conducting sports and wellness activities that take into account everyday mental and physical state of the child; learner-centered approach in joint activities with children; the use of a wide range of exercises for the development of all the aspects of the child taking into account the functional and physical characteristics of the organism development in ontogenesis; daily medical-pedagogical control; formation of ideas about the basic safety of the child in the classroom, formation of ideas about the foundations of culture of health care; diagnostics of the level of physical development, etc.ukпідготовка вчителяздоров’яздоровий спосіб життяздоров’язбережувальне середовищепрофесійна діяльністьпочаткова школаtraining of a teacherhealthhealthy lifestylehealth saving environmentprofessional activityprimary schoolПідготовка майбутнього вчителя до створення здоров’язбережувального середовища початкової школи як педагогічна проблемаTraining of a Future Teacher to Creating Health Saving Environment in Primary School as a Pedagogical ProblemArticle