Кривонос Ольга БорисівнаKryvonos Olha Borysivna2019-12-052019-12-052019Кривонос, О. Б. Виховання громадянських якостей школярів у новій українській школі [Текст] / О. Б. Кривонос // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 7 (91). – С. 61–71.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8196Метою статті є аналіз сучасних ефективних форм, методів, засобів виховання громадянських якостей школярів у контексті інноваційних перетворень сучасної української школи, зокрема: учнівське самоврядування, запровадження волонтерського руху в школі, залучення учнів до дитячих або молодіжних організацій та об’єднань, включення їх до всеукраїнських суспільних акцій, участь учнів у проектній діяльності, активні методи навчання на уроках. Представлено якості особистості, які формуються в процесі громадянського виховання: любов до свого народу, краю, вітчизни, толерантність, демократизм, громадянська свідомість, громадянська гідність, громадянський обов’язок, громадянська відповідальність, громадянська мужність, працелюбність, повага до законів держави, чужої думки тощо.The purpose of the article is to analyze modern effective forms, methods and means of citizenship education of schoolchildren in the context of innovative transformations of the modern Ukrainian school. Citizenship education is understood as a system or model of school education that goes through not only the educational process in a narrow subjective sense, but in the broad sense of the term is above the subject area of the school, which promotes upbringing of democratic, public values and behavior of all the participants of the educational process. It provides for upbringing of a conscious citizen, a patriot, acquisition of social experience by young people, high culture of interethnic relations, formation in youth of needs and ability to live in civil society, spirituality and physical excellence. Educational opportunities of innovative forms and methods of citizenship education both during lessons and extracurricular activities are analyzed, in particular: student selfgovernment, which fosters initiative, activity, independence, responsibility, forms ability to plan, choose the main directions in work, correctly distribute; introducing a volunteer movement at school that provides the opportunity for socialization of the student, developing a student as an active member of his community, nurturing moral qualities of the individual and engaging him in socially significant activities; involving students in children’s or youth organizations and associations, including them in all-Ukrainian public actions, which form students as socially mature personalities, develop their active civic position, ensure cooperation with other students at the all-Ukrainian level; participation of students in project activities that ensure upbringing of their civic qualities. The design methodology is based on the direct application of the acquired knowledge and skills in the practical activity of the student, therefore, he passes all forms of educational activity – lesson, extracurricular, out-of-school and self-educational.ukгромадянське вихованняформи і методи громадянського вихованняучнівське самоврядуванняволонтерський рух у школідитячі та молодіжні організаціїпроектна діяльність учнівcitizenship educationforms and methods of citizenship educationstudent self-governmentvolunteer movement at schoolchildren’s and youth organizationsstudents’ project activitiesВиховання громадянських якостей школярів у новій українській школіUpbringing of Schoolchildren’s Civic Qualities in New Ukrainian SchoolArticle0000-0001-8076-325910.24139/2312-5993/2019.07/061-071