Коваленко ВалентинаKovalenko ValentynaОсипчук ТетянаOsypchuk Tetiana2024-09-182024-09-182024Коваленко В. Проблема розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти [Текст] / В. Коваленко Т. Осипчук// Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, М.Г. Друшляк та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2024. – Вип. 2 (39). – С. 35–41. – DOI: 10.31110/fmo2024.v39i2-05https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15426У статті досліджено проблему розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти. Проаналізовано наукові публікації щодо розвитку цифрової компетентності вчителів закладів загальної середньої освіти, зокрема, з кібербезпеки. Проаналізовано типи загроз для кібербезпеки які були визначені спеціалістами Microsoft. Сформовано способи захисту які необхідно використовувати для забезпечення кібербезпечного освітнього середовища закладу загальної середньої освіти. Формулювання проблеми.Для даного дослідження важливим є представлення проблеми розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти та визначення способів забезпечення кібербезпечного освітнього середовища закладу загальної середньої освіти.Матеріали і методи.Використано комплекс методів: аналіз, систематизація, узагальнення наукових джерел, аналіз наукових публікацій вітчизняних і закордонних вчених, узагальнення власного досвіду та ін.Результати.У дослідженні представлено проблему розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти та сформовано способи захисту які необхідно використовувати для забезпечення кібербезпечного освітнього середовища закладу загальної середньоїосвіти: автентифікація та авторизація, шифрування даних, захист мережі та захист від шкідливих програм, свідомість користувачів мережі, забезпечення резервного копіювання даних, моніторинг і виявлення незвичайної активності, регулярне оновлення програмного забезпечення, розробка та виконання політики безпеки.Висновки. Підвищення рівня своєї цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти є необхідним та буде здійснюватися шляхом участі вчителів у лекціях, семінарах, вебінарах, круглих столах та інших заходах, а також через співпрацю з провідними експертами в галузі кібербезпеки. Ці заходи сприятимуть не лише професійному зростанню вчителів, але й нададуть можливість забезпечити учнів, а також їх батьків чи опікунів, необхідними знаннями, уміннями та навичками у сфері принципів кібербезпеки у віртуальному просторі.The article examines the problem of developing digital competence in cyber security of teachers of general secondary education institutions. Scientific publications on the digital competence development of teachers of general secondary education institutions, particularly on cyber security, were analyzed. The types of cyber security threats identified by Microsoft specialists were analyzed. Protection methods have been developed that must be used to ensure a cyber-safe educational environment in a general secondary education institution.Formulation of the problem. This study presents the problem of developing digital competence in cyber security among teachers of general secondary education institutions and determines ways to ensure a cyber-safe educational environment.Materials and methods. We used a complex of methods, including analysis, systematization, generalization of scientific sources, analysis of scientific publications of domestic and foreign scientists, and generalization of our own experience.Results. The study presents the problem of developing digital competence in cyber security of teachers of general secondary education institutions and forms protection methods that must be used to ensure a cyber-safe educational environment of a general secondary education institution: authentication and authorization, data encryption, network protection and protection against malicious programs, awareness of network users, provision of data backup, monitoring and detection of unusual activity, regular software updates, development and implementation of security policies.Conclusions. Increasing the level of cyber security digital competence of teachers of general secondary education institutions is necessary. Teachers are expected to participate in lectures, seminars, webinars, round tables, and other events, as well as through cooperation with leading experts in the field of cyber security. Those activities will contribute not only to the professional growth of teachers but also provide an opportunity to give students, as well as their parents or guardians, the necessary knowledge, skills, and abilities in the field of cyber security principles in the virtual space.ukкібербезпекакібератакакіберпростірцифрова компетентність вчителівпрофесійний розвиток вчителівсамоосвіта вчителівзаклади загальної середньої освітиcyber securitycyber attackcyberspacedigital competence of teachersprofessional development of teachersself-education of teachersinstitutions of general secondary educationПроблема розвитку цифрової компетентності з кібербезпекивчителів закладів загальної середньої освітиThe Problem of Developing Digital Competence in Cyber Security of Teachers of General Secondary Education InstitutionsArticle0000-0002-4681-56060000-0003-3075-124610.31110/fmo2024.v39i2-05