Самоненко С. Б.Samonenko S. B.Багінська О. В.Bahinska O. V.2017-10-052017-10-052014Самоненко, С. Б. Рухова пам’ять як критерій диференційованого навчання рухових дій дівчат середнього шкільного віку [Текст] / С. Б. Самоненко, О. В. Багінська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 480–487.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2502У статті розглядається значення рухової пам’яті в процесі диференційованого навчання рухових дій дівчат середнього шкільного віку, питання вивчення часових, просторових, швидкісних і силових характеристик рухової пам’яті та їх ролі в диференціації навчання рухових дій на уроках фізичної культури. З’ясовано, що рухова пам’ять у процесі навчання рухових дій є полімодальною системою, яка має складну внутрішню структуру (запам’ятовування інформації, її зберігання в короткочасній і довгостроковій пам’яті та відтворення) і проявляється в просторових, часових, швидкісних і силових характеристиках.The question about differentiated teaching and upbringing is actualized in the modern system of Physical Training. The possibility of improving differentiated teaching of motor actions is considered in scientifically-methodical literature. The effectiveness of such teaching mainly depends on the correspondence of criteria of differentiation of teaching. Among them motor coordination sets the leading position. But the notion of motor coordination is very wide. For studying of motor coordination one recommended to use following criteria: the stability and speed of the kinematic chain, quality and quantity of mistakes, the ability to memorize, speed of forming motor skills, exactness and concordance of motor actions. Motor memory in the teaching of motor actions is a polymodel system which has a complicated inner structure and displays in the space, time, speed and strength characteristics. The analysis of scientific works about influence of the peculiarities of development of motor memory shows the importance of this index during the process of teaching motor actions. This fact allows to consider this index as a criterion of differentiation teaching in the process of forming motor skills of the middle-aged schoolgirls. The characteristics of motor memory are the important indexes of speed and quality in forming motor skills, as a result, motor memory is believed as an important criterion of differentiation of teaching motor actions of the middle-aged schoolgirls. The possibility of taking its into consideration in the pedagogical process of teaching of motor actions of the middle-aged schoolgirls at the Physical Culture lessons is defined in this article. The meaning of motor memory in the process of teaching motor actions of the middle-aged schoolgirls, the question of investigation of time, space, speed and strength characteristic of motor memory and their role in the differentiation of teaching motor actions at the Physical Training lessons are analyzed in this article. This approach gives a possibility to save time of teaching motor actions.ukрухова пам’ятьрухова діядиференційоване навчанняфізична культурачасовіпросторовішвидкіснісилові характеристикиmotor memorymotor actiondifferentiated teachingphysical culturetimespacespeedpower characteristicsРухова пам’ять як критерій диференційованого навчання рухових дій дівчат середнього шкільного вікуMotor Memory as a Criterion of Differentiated Teaching of Motor Actions of the Middle-Aged SchoolgirlsArticle