Pang BoПан Бо2024-06-122024-06-122022Pan Bo Results of a Pedagogical Experiment on the Formation of Artistic‐Cognitive Competence of junior Schoolchildren [Техt] / Pan Bo // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 7-8 (121-122). – С. 342–355. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.06/342‐355https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15005The article actualizes the problem of artistic‐cognitive competence of junior schoolchildren; considers the main methodological tools of the study. An artistic‐ cognitive competence is characterized in the context of clarification by the pupil of the educational‐cognitive problems that arise in the process of perceiving and creating musical images. The relationship between formation of pupils’ cognitive competence and the cognitive function of art is emphasized. The role of cognitive‐informational and practical orientations of music classes for the formation of artistic‐cognitive competence of schoolchildren is determined. The methodology for the formation of artistic‐cognitive competence of junior schoolchildren in the process of music education, which consists of inducing‐activating, cognitive‐evaluative, productive‐ creative stages, is justified. A complex of general scientific methods (analysis, systematization, comparison, generalization of scientific information, structural‐ system) was used, which gave an opportunity to compare theoretical approaches to the definition and justification of the main concepts and methodological tools.У статті актуалізовано проблему мистецько‐пізнавальної компетентності молодших школярів; розглянуто основний методичний інструментарій дослідження. Схарактеризовано мистецько‐пізнавальну компетентність у контексті з’ясування здобувачем освіти навчально‐ пізнавальних проблем, які виникають у процесі сприймання та створення музичних образів. Підкреслюється взаємозв’язок формування пізнавальної компетентності учнів із пізнавальною функцією мистецтва. Визначається роль пізнавально‐інформаційних та практичних орієнтирів занять музичного мистецтва задля формування мистецько‐пізнавальної компетентності школярів. Обґрунтовано методику щодо формування мистецько‐пізнавальної компетентності молодших школярів у процесі музичного навчання, що складається з спонукально‐активізуючого, когнітивно‐оцінювального, продуктивно‐творчого етапів. Задіяно комплекс загальнонаукових методів (аналіз, систематизація, порівняння, узагальнення наукової інформації, структурно‐системні), що дали можливість порівняти теоретичні підходи до визначення й обґрунтування основних дефініцій та методичних засобів.enmethods of formationexperimental researchstep‐by‐step methodologycompetencemusical‐cognitive competencejunior schoolchildrenметоди формуванняекспериментальне дослідженняпоетапна методикакомпетентністьмузично‐пізнавальна компетентністьмолодші школяріResults of a Pedagogical Experiment on the Formation of Artistic‐Cognitive Competence of Junior SchoolchildrenРезультати педагогічного експерименту щодо формування мистецько‐пізнавальної компетентності молодших школярівArticle0000‐0002‐3387‐908810.24139/2312‐5993/2022.07‐08/342‐355