Шевченко Олена ВолодимирівнаShevchenko Olena Volodymyrivna2019-05-312019-05-312018Шевченко, О. В. Вокально-виконавський досвід майбутнього вчителя музичного мистецтва на консолідаційній основі: структурні особливості [Текст] / О. В. Шевченко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 177–188.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7345У статті охарактеризовано структурні особливості вокально- виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва на консолідаційній основі. Виокремлено структурні компоненти формування вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва: мотиваційний, емоційний, творчий і оцінювальний. Визначено їх сутність. Доведено необхідність і своєчасність розгляду проблеми формування вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва на консолідаційній основі. Підкреслено, що дана публікація актуалізує далеко не все коло питань у контексті обраної тематики. Вимагають подальшої наукової розробки питання щодо технологічного та методичного забезпечення втілення консолідаційного підходу в навчанні студентів-вокалістів, шляхів забезпечення спорідненості стильових закономірностей створення вокальних образів у напрямі розвитку художнього сприймання.The article describes structural peculiarities of the vocal-performing experience of future musical art teacher on a consolidation basis. The structural components of formation of the vocal-performing experience of future musical art teacher are highlighted: motivational, emotional, creative and evaluative. Their essence is defined. The basis of the motivational component of formation of the vocal-performing experience of students is their interest in the content of vocal-performing actions. In the structure of experience of performing activities of teachers-musicians a special place is occupied by emotional component. Human emotions more clearly express spiritual needs and aspirations of a person, his attitude to reality. Next in its significance in the structure of the vocal-performing experience of future musical art teacher is creative component. Consideration of this component is based on such provisions as: philosophical aspects of the theory of activity; psychological aspects of the theory of activity; pedagogical aspects of the theory of activity. The definition of evaluative component is based on the need to form the ability of the future specialists to evaluate activities, it allows to determine aesthetic value of the work. Evaluative component of the vocal-performing experience performs control and analytical function and turns into a diverse analysis and objective assessment of artistic phenomena and results of performing activity, analytical understanding of pedagogical actions and correction of one’s learning. The necessity and timeliness of considering the problem of forming the vocal-performing experience of future musical art teacher on a consolidation basis has been proved. It is emphasized that this publication does not address the whole range of issues in the context of the chosen subject. Further development require the issues of technological and methodological support for implementation of a consolidation approach in teaching students-vocalists, ways to ensure relationship of the style laws of creating vocal images in the direction of development of artistic perception.ukструктура вокально-виконавський досвідформування вокально-виконавського досвідумотиваційний компонентемоційний компоненттворчий компонентоцінний компонентконсолідаційна основаstructure vocal-performing experienceformation of vocal-performing experiencemotivational componentemotional componentcreative componentevaluative componentconsolidation basisВокально-виконавський досвід майбутнього вчителя музичного мистецтва на консолідаційній основі: структурні особливостіVocal-Performing Experience of Future Musical Art Teacher on a Consolidation Basis: Structural PeculiaritiesArticle