Туляков ОлегTuliakov Oleh2017-10-272017-10-272014Туляков, О. О. Робота у «малих групах» – ефективна форма забезпечення належного рівня знань (з досвіду викладання курсу «Логіка») [Текст] / О. О. Туляков // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 299–305.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2692У статті подано характеристику роботи в «малій групі» як форми організації навчальної діяльності студентів на семінарському занятті. Представлено порядок організації такої групи, умови забезпечення її оптимальної роботи, вказано на специфіку такого виду діяльності. Твердження обґрунтовуються прикладами з практики викладання курсу «Логіка» у формі вирішення задач. Виокремлено та визначено зміст навчальної, виховної, розвиваючої та контролюючої функцій, котрі виконує форма роботи «малих груп» у пізнавальному процесі.We prove the efficiency of a practical lesson in the form of the organization of «small groups». Using of this form gives you an opportunity to focus the students, to generate independent thinking, to provide the required level of knowledge. As an example of the «small groups» the author uses his experience of solving logical problems at the seminars. In the educational research work in «small groups» is considered in the context of the development of interactive teaching methods. The greatest amount of research examines the «small group» in connection with mathematics lessons at school. All scientists recognize efficiency objectives to ensure the necessary level of knowledge. However, the Ukrainian pedagogical science has no studies of «small groups» as a form of work in higher education. In this article we make an attempt to solve this problem. We propose to divide the academic group of students into a «small group» of 4-5 persons. Their composition must include different mining damage and psychological type students. The groups are encouraged to ensure educational and reference books. The teacher should provide optimal work within the group. In particular, the students should help each other, they must behave tolerantly, in the correct form ask questions and answer them. The author proves the effectiveness of the «small group». He uses his experience teaching the course «Logic». The academic group was divided into groups of a few people. The teacher offered to solve the logical task. The “small group” successfully solved this problem. In the process of solving the problem the students showed a high level of intellectual activity, interest in solving the problem, the willingness to help a friend. Intellectual development of the students positively influenced the individuals who knew the subject not well enough. The theoretical generalizations and experience in organizing activities of «small groups» gives the reason to distinguish their functions. The article characterizes the content of the training, educational, developing and controlling functions. The training function is related with a high level of knowledge. The logical task connects sensual and abstract knowledge. The function of education is reflected in the formation of important moral qualities. The function involves the ability to develop creative thinking, the ability to prove and disprove thoughts. The teacher controls the students’ knowledge. The prospects for further research is to develop and implement the ways of working in «small groups», in particular, the implementation of the study subjects in Ukrainian universities.uk«мала група»навчальна задачаінтерактивне навчаннярівень знаньгрупова роботаефективна формаформування групифункція організації роботи у «малій групі»«small group»learning taskinteractive learningknowledgegroup workefficiency of a formformation of the groupfunction of the organization of a «small group»Робота у «малих групах» – ефективна форма забезпечення належного рівня знань (з досвіду викладання курсу «Логіка»)Working in «Small Groups» - an Effective Form of Achieving the Required Level of Knowledge (From the Experience of Teaching the Course «Logic»)Article