Рибалко АндрійRybalko Andrii2025-11-112025-11-112025Рибалко А. Установка для організації навчальних досліджень механічних коливань та гальмівної дії вихрових струмів [Текст] / А. Рибалко // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, М.Г. Друшляк та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2025. – Вип. 3 (40). – С. 25–31. – DOI: 10.31110/fmo2025.v40i3-04https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17641Формулювання проблеми. Навчальний експеримент відіграє значну роль у навчанні фізики. Він не лише сприяє більш глибокому засвоєнню фізичних знань, а й розвиває навички технічної і математичної грамотності, що особливо важливо для студентів інженерних спеціальностей. Тому організація навчальних експериментальних досліджень потребує постійного удосконалення як матеріальних, так методичних засобів їх практичного впровадження. У цій статті презентовано установку, що дозволяє організовувати навчальні експериментальні дослідження механічних коливань фізичного маятника та гальмівної дії вихрових струмів. Матеріали і методи. У досліджені були застосовані як теоретичні, так й емпіричні методи. Зокрема, проведено аналіз наукових публікацій, у яких розглянуто навчальні дослідні установки для вивчення згасання коливань та гальмівної дії вихрових струмів у різних механічних системах. Також теоретично обґрунтовано математичну залежність величини гальмівної сили, що діє на рухому провідну пластику в магнітному полі електромагніту, від низки певних параметрів. Здійснено експериментальні перевірку теоретичних розрахунків. З метою практичного впровадження результатів авторського дослідження проведено педагогічні спостереження діяльності студентів під час апробації пропонованої установки у навчальному процесі. Результати. Виготовлено та практично апробовано установку для графічного запису коливань фізичного маятника і гальмівної дії вихрових струмів. Отримані результати підтвердили теоретичні розрахунки залежності гальмівної сили, яка діє на рухому провідну пластинку в магнітному полі, від квадрату сили струму в електромагніті, що створює це поле. Проілюстровано варіант результатів навчального експерименту та розроблено методичні рекомендації до можливих напрямків навчальних досліджень як на лабораторних заняттях, так і під час самостійних досліджень студентів (учнів) під керівництвом викладача. Висновки. Запропонована установка та рекомендації до її застосування можуть бути ефективним дидактичним засобом у навчанні розділів «Електромагнетизм», «Коливання». Її можна використовувати як у якості демонстраційного експерименту, так і у навчальних дослідженнях різних форматів (лабораторні роботи, довготривалі студентські дослідження, дослідження учнів у конкурсі захисту МАН, підготовка навчальних проєктів тощо).Formulation of the problem. Educational experiments play a significant role in learning physics. They not only contribute to a deeper understanding of physical knowledge but also develop technical and mathematical literacy skills, which are especially important for engineering students. Therefore, organizing educational experimental research requires constant improvement in both material and methodological tools for their practical implementation. This article presents an installation that allows for organizing educational experimental research on mechanical oscillations of a physical pendulum and the braking effect of eddy currents. Materials and methods. Both theoretical and empirical methods were applied in the research. Specifically, an analysis of scientific publications was conducted, which reviewed educational experimental setups for studying oscillation damping and the braking effect of eddy currents in various mechanical systems. Additionally, the mathematical dependence of the braking force acting on a moving conductive plate in the magnetic field of an electromagnet on certain parameters was theoretically substantiated. Experimental verification of the theoretical calculations was performed. To practically implement the results of the author's research, pedagogical observations of student activities were carried out during the testing of the proposed setup in the educational process. Results. A setup for graphically recording the oscillations of a physical pendulum and the braking effect of eddy currents was developed and practically tested. The obtained results confirmed the theoretical calculations of the dependence of the braking force acting on the moving conductive plate in the magnetic field on the square of the current strength in the electromagnet creating the field. An example of the results of an educational experiment was illustrated, and methodological recommendations were developed for possible directions of educational research in laboratory classes as well as during independent studies conducted by students (or pupils) under the guidance of an instructor. Conclusion. The proposed setup and recommendations for its application can be an effective didactic tool for teaching the sections "Electromagnetism" and "Oscillations." It can be used both as a demonstration experiment and in educational research of various formats (laboratory work, long-term student research, pupil research for the Junior Academy of Sciences competition, preparation of educational projects, etc.).ukнавчання фізикинавчальні дослідженнямеханічні коливаннязгасання коливаньгальмівна дія струмів Фукоphysics educationeducational researchmechanical oscillationsoscillation dampingbraking effect of eddy currentsУстановка для організації навчальних досліджень механічних коливань та гальмівної дії вихрових струмівInstallation for Organizing Educational Research on Mechanical Oscillations and the Breaking Effect of Eddy CurrentsArticle0000-0003-1744-848810.31110/fmo2025.v40i3-04