Гура Вікторія ВікторівнаHura Viktoriia Viktorivna2023-02-222023-02-222022Гура В. Професіоналізація майбутніх оркестрових музикантів [Текст] / В. Гура // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 209–219. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/209-219https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13032У статті розглядається актуальна проблема професіоналізації в мистецькій сфері та обґрунтовується значення щодо набуття комплексу професійних знань та вмінь студентів - майбутніх оркестрових музикантів: особливостей оркестрового письма, мислення, знання функцій музичної тканини, типів партитур для різних оркестрів, характеристик музичних інструментів, оволодіння навичками інструментування музики для різноманітних інструментальних складів.The article considers the current problem of professionalization in the art field and substantiates the importance of acquiring a set of professional knowledge and skills of students - future orchestral musicians: features of orchestral writing, thinking, knowledge of musical tissue, types of scores for different orchestras, characteristics of musical instruments, instrumental skills for various instrumental compositions. It is noted that orchestra students, compared to others, have a higher level of professional training; knowledge in the field of instrumental and performing activity; ability to carry out independent creative activity; select appropriate methods and techniques for solving creative tasks; the ability to organize out-of-school educational work in general secondary education institutions; carry out self-analysis and selfcontrol. The pedagogical conditions for training a future orchestral musician in the system of higher professional education include personal characteristics of the musician (complex of relevant knowledge, abilities and skills); future professional and pedagogical activity; creative self-expression; collective musical activity; development of personal professional qualities; concert activity.ukпрофесіоналізаціяакмеологіяпрофесійне та особистісне зростанняоркестровий музикантпедагогічні умовиоркестрпрофесійні знання та вмінняінтрументально-виконавська підготовка в оркестровому класіінтегральна компетентністьprofessionalizationacmeologyprofessional and personal growthorchestral musicianpedagogical conditionsorchestraprofessional knowledge and skillsinstrumental and performance training in an orchestral classintegral competenceПрофесіоналізація майбутніх оркестрових музикантівProfessionalization оf Future Orchestral MusiciansArticle0000-0002-7618-811310.24139/2312-5993/2022.02/209-219