Косенко Юрій МиколайовичKosenko Yurii Mykolaiovych2019-04-012019-04-012013-11-01Косенко, Ю. М. Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих [Текст] : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : 13.00.03 – корекційна педагогіка / Косенко Юрій Миколайович ; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Київ, 2013. – 20 c.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7061У авторефераті описано як за допомогою системи дидактичних ігор швидко й ефективно сформувати історичні поняття в учнів з порушеннями інтелектуального розвиткуУ авторефераті дисертації стисло розкрито сутність дидактичної гри, її структуру, функції і класифікації. Визначено, що метод дидактичної гри - це спосіб спільної діяльності вчителя і школярів, що сприяє досягненню учнями дидактичної мети через виконання ними ігрових завдань. Теоретично обгрунтовано та розроблено зміст дидактичної гри як методу формування історичних понять в розумово відсталих школярів: модель методу дидактичної гри, класифікацію дидактичних ігор, навчально-ігрові комплекси та методику проведення дидактичних ігор на уроках історії в спеціальній школі.The thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, speciality 13.00.03 – correctional education. – Institute of Special Pedagogics of National Academy of pedagogical Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2013. The thesis is devoted to the study of didactic games as the method of historical concepts formation in mentally retarded learners, model didactic definition game designing techniques while applying educational games in history lessons at special schools, leading to common enjoyment of learning historical concepts. Educational methods characteristics, structural components, classification and functions in general, and those of didactic games, in particular, have been revealed in the thesis. The content of didactic game as the method of historical concepts formation in mentally retarded learners has been theoretically proved and elaborated: the model of didactic game method, classification of didactic games, applied in History lessons at special schools, gaming complexes and methodology of their application; the criteria and levels of historical concepts formation in mentally retarded learners have been defined. The levels of socio-historical concepts formation in mentally retarded learners before they begin to study History and their motivation for learning History have been experimentally defined and described. Effectiveness of the suggested model of didactic game method, complexes and the methods of educational games application in History lessons at special schools has been proved.ukформування історичних понять в розумово відсталих учнівдидактична граісторичні поняттяучні з порушенням інтелектуального розвиткуdidactic gamementally retarded childrenhistorical conceptsmodel of didactic game methodclassificationdidactic games complexmethods of conduction the games in HistoryДидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнівDidactic Game as the Method of Historical Concepts Formation in Mentally Retarded LearnersAbstract