Гнатюк ОксанаHnatiuk OksanaКолмакова ВіраKolmakova ViraРешітник ЮліяReshitnyk YuliiaБілик КарінаBilyk Karina2025-11-122025-11-122025Професійна орієнтація дітей з ООП засобами STEAM-освіти [Текст] / О. Гнатюк, В. Колмакова, Ю. Решітник, К. Білик // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, М.Г. Друшляк та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2025. – Вип. 4 (40). – С. 30–39. – DOI: 10.31110/fmo2025.v40i4-05https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17659Постановка проблеми. У статті розглядається питання професійної орієнтації дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у контексті соціокультурної діяльності та реформ Нової української школи. Наголошується на необхідності використання адаптованих підходів до професійного орієнтування, які враховують індивідуальні особливості розвитку учнів. Запропоновано використання STEAM-освіти як ефективного інструменту формування професійної мотивації та усвідомленого вибору майбутньої професії дітьми з особливими освітніми потребами. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю забезпечення рівного доступу до якісної освіти та створення безбар’єрного освітнього простору. В умовах інклюзивного навчання особливої уваги потребує ефективна професійна орієнтація учнів, що має враховувати психофізичні особливості дітей, вимоги ринку праці та сучасні освітні технології. Однак, існуючі підходи до професійного самовизначення дітей з ООП часто є застарілими та не відповідають сучасним тенденціям, зокрема можливостям STEAM-освіти. Виявлено недостатню взаємодію освітніх установ, соціальних служб і роботодавців у процесі професійної інтеграції таких учнів, що ускладнює їхню адаптацію та працевлаштування по завершенню навчання в закладах освіти. Матеріали і методи. У дослідженні застосовано комплексний підхід, що включає аналіз науково-методичної літератури, емпіричні методи та педагогічний експеримент. Використано STEAM-комплекти (електронний, магнітний конструктори) та екологічні матеріали для проектування й програмування. Результати дослідження підтверджують, що STEAM-освіта сприяє розвитку компенсаторних навичок у дітей з ООП, підвищує їхню мотивацію та адаптацію до освітнього процесу. Інтерактивні методи й практичні заняття допомагають учням здобувати нові компетентності, ефективно взаємодіяти з однолітками та, в подальшому, покращувати свою конкурентоспроможність на ринку праці. Впровадження засобів STEAM-освіти сприяє кращій соціалізації дітей з ООП та їх подальшому успішному професійному становленню. Висновки. STEAM-освіта, як інструмент професійної орієнтації для дітей з особливими освітніми потребами, є перспективним напрямом розвитку української освіти. Її психодидактична складова та контактне вивчення дисциплін полегшують інтеграцію дітей з ООП у суспільство.Formulation of the problem. The paper considers the issue of professional orientation of children with special educational needs (SEN) in the context of socio-cultural activities and reforms of the New Ukrainian School. The need to use adapted approaches to professional orientation that take into account the individual characteristics of students' development is emphasized. The use of STEAM education is proposed as an effective tool for forming professional motivation and conscious choice of future profession by children with special educational needs. The relevance of the problem is due to the need to ensure equal access to quality education and create a barrier-free educational space. In the context of inclusive education, effective professional orientation of students requires special attention, which should take into account the psychophysical characteristics of children, the requirements of the labor market, and modern educational technologies. However, existing approaches to professional self-determination of children with SEN are often outdated and do not correspond to modern trends, in particular, the possibilities of STEAM education. Insufficient interaction between educational institutions, social services, and employers in the process of professional integration of such students was revealed, which complicates their adaptation and employment after completing their studies in educational institutions. Materials and methods. The study used a comprehensive approach, including an analysis of scientific and methodological literature, empirical methods, and pedagogical experiments. STEAM sets (electronic, magnetic constructors) and ecological materials for design and programming were used. Results. Results confirm that STEAM education contributes to the development of compensatory skills in children with SEN, increases their motivation, and adaptation to the educational process. Interactive methods and practical classes help students acquire new competencies, effectively interact with peers, and, in the future, improve their competitiveness in the labor market. The introduction of STEAM education contributes to the better socialization of children with SEN and their subsequent successful professional development. Conclusion. STEAM education, as a tool for professional orientation for children with special educational needs, is a promising direction in the development of Ukrainian education. Its psychodidactic component and contact learning of disciplines facilitate the integration of children with special educational needs into society.ukпрофесійна орієнтаціядіти з особливими освітніми потребамиінклюзивна освітаSTEAM-освітапрофесійне самовизначеннясоціальна адаптаціякомпетентностіринок праціінтерактивні технологіїконструкториprofessional orientationchildren with special educational needsinclusive educationSTEAM educationprofessional self-determinationsocial adaptationcompetencieslabor marketinteractive technologiesconstructorsПрофесійна орієнтація дітей з ООП засобами STEAM-освітиProfessional Orientation of Children With Special Needs by Means of STEAM EducationArticle0000-0001-5414-09390000-0002-1207-90810000-0002-7937-288010.31110/fmo2025.v40i4-05