Джанда ГалинаDzhanda Halyna2024-04-022024-04-022023Джанда, Г. Структурно-функціональна модель професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах праксеологічного підходу: аналіз результатів [Текст] / Г. Джанда // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 1 (125). – С. 257–268. – DOI 10.24139/2312-5993/2023.01/257-268https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14398Метою статті є обґрунтування структурно-функціональної моделі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах праксеологічного підходу та висвітлення результатів впровадження її в освітній процес коледжів та університетів. Для досягнення мети було використано комплекс методів: теоретичні; емпіричні, методи математичної статистики. Авторська структурно-функціональна модель об’єднує змістовоцільовий, навчально-процесуальний і оцінно-рефлексивний блоки. Опираючись на отримані результати вважаємо, що обрані організаційно-педагогічні умови та методики навчання найкращим чином забезпечують підготовку майбутніх учителів початкової школи. Подальші розвідки будуть спрямовані на розширення практичних завдань та залучення інших навчальних дисциплін.The purpose of this article is to justify the structural-functional model of professional training of future primary school teachers based on the principles of the praxeological approach and to highlight the results of its implementation in the educational process of colleges and universities. To achieve this goal, a complex of methods was used: theoretical, empirical, and mathematical statistical methods. The author's structural-functional model combines the content-target, educational-process, and evaluative-reflective blocks. The content-target block includes the purpose as a systemic-forming element, which consists of forming the readiness of future primary school teachers for professional activity based on the principles of the practical approach; defined tasks (to form the readiness of future primary school teachers for professional activity based on the principles of the practical approach), methodological approaches, and principles. The educational-process block is represented by forms, methods, means, and technologies that combine the "college-university" complex, and educational disciplines that serve as a basis for conducting an experiment in preparing future primary school teachers based on the principles of the practical approach are determined. The evaluative-reflective block consists of components (analyticalpredictive, interactive-communicative, organizational-activity, reflective), corresponding criteria (predictive, creative, practical, evaluative), and levels (low, medium, sufficient, high) of the formation of readiness in future primary school teachers based on the principles of the practical approach. The research work on the preparation of future primary school teachers based on the principles of the practical approach lasted for five years, from 2017 to 2023, and was divided into three stages. The first stage aimed to study the theoretical and methodological prerequisites, identify principles, and determine the research methodology. The initial readiness of future primary school teachers for professional activity based on the principles of the practical approach was clarified. The second stage involved developing an experimental program for the educational discipline and improving the educational and methodological support, conducting a formative experiment, and correcting the obtained results. The third stage (2022-2023) was devoted to summarizing the obtained results, including mathematical processing, adjusting indicators, refining educational programs of disciplines, and formulating general conclusions. Based on the obtained results, we believe that the chosen organizational and pedagogical conditions and teaching methods provide the best preparation for future primary school teachers. Further research will be aimed at expanding practical tasks and involving other disciplines.ukмайбутні учителі початкової школимодельпринципипраксеологічний підхідкомпетентнісний підхідпедагогічний експерименткомпонентикритеріїfuture primary school teachersstructural-functional modelprinciplespraxeological approachcompetency-based approachpedagogical experimentcomponentscriteriaСтруктурно-функціональна модель професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах праксеологічного підходу: аналіз результатівStructural-Functional Model of Professional Training of Future Primary School Teachers Based on the Praxeological Approach: Results AnalysisArticle0000-0002-4261-533210.24139/2312-5993/2023.01/257-268