Стельмах Н. В.Stelmakh N. V.2017-10-182017-10-182014Стельмах, Н. В. Педагогічна творчість як фактор самореалізації особистості педагога [Текст] / Н. В. Стельмах // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 3 (37). – С. 346–355.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2585У статті на основі аналізу основних напрямів реформування освіти в Україні, які зазначені в державних нормативних документах про освіту, обґрунтовано проблему творчості та доведено її актуальність у сучасній соціально-педагогічній ситуації. Проаналізовано актуальні дослідження з обраної теми. Розкрито основні категорії проблеми творчості взагалі та педагогічної творчості зокрема, до яких віднесено: «творчість», «творча особистість», «педагогічна творчість», «творча особистість учителя». Сутність поняття творчої особистості розкрито через основні її характерологічні особливості. Визначено шляхи розвитку та самореалізації творчої особистості педагога.In the article on the basis of analysis of the major trends of educational reform in Ukraine, which are defined in state regulations of education, the problem of creativity is indicated and its relevance in today's social and educational situation is proved. The main researches on the chosen topic are analyzed. The basic categories of problems of creativity in general and in particular pedagogical creativity are revealed, which include «creativity», «creative person», «pedagogical creativity», «creative personality of the teacher». The essence of the concept of creative personality is revealed through its basic characterological features, among which are: the deviation from the template, originality, efficiency, initiative, perseverance, thirst for creativity, high self-organization and so on. The ways of development and self-realization of the individual creative teacher are revealed: - development of creative activity of students in higher education of establiment; - further development of the creative abilities of the teacher in direct teaching activities, creating a creative laboratory of the teacher; - self-education and self-forming of personality traits and characteristics that are fundamental in the development of creativity of the teacher; - study of pedagogical problems, phenomena, processes, conditions of pedagogical work, students; - self-education of the teacher, development of scientific and academic abilities; - study and analysis of the best teaching practices; - implementation by the teacher in the classroom interdisciplinary connections; - creation of complex creative tasks, instructional games by the teacher and using them in the classroom ; - creation of a favorable atmosphere in the classroom, which is caused by the human character interaction with students; - creation by the teacher the situation of success for each student; - implementation of didactic principle of individualization and differentiation in education; - development of cognitive needs and motives for learning.ukтворчістьтворча особистістьпедагогічна творчістьтворча особистість учителясуб’єкт творчостіхарактерологічні особливості творчої особистостіосновні характеристики творчого вчителяшляхи розвитку та самореалізації творчої особистості педагогаcreativitycreative personalitycreative teachingcreative personality of the teachersubject of creativitycharacterological features of a creative personalitymain characteristics of a creative teacherways of development and fulfillment of the creative personality of the teacherПедагогічна творчість як фактор самореалізації особистості педагогаPedagogical Creativity as a Factor of Self-Identity of the TeacherArticle