Шатайло Наталія ВікторівнаShatailo Nataliia Viktorivna2021-06-232021-06-232021Шатайло, Н. В. Методика формування умінь образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтва [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Шатайло Наталія Вікторівна ; МОН України, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний ун-т ім. К. Д. Ушинського» ; науковий керівник Н. О. Батюк. – Суми, 2021. – 22 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10974Дисертація є комплексним дослідженням проблеми формування умінь образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Розкрито сутність феномену образотворення; визначено зміст поняття «уміння образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтва» та його компонентну структуру відповідно до специфіки уроку музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Розроблено організаційно-методичну модель методики формування умінь образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Обґрунтовано критерії та показники оцінювання сформованості умінь образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Експериментально перевірено ефективність методики формування умінь образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти.The thesis is a comprehensive study of the issue of forming younger teenagers’ image-creation skills at musical art lessons. The study reveals the essence of the phenomenon of “younger teenagers’ image-creation skills”, interpreted as a set of effective attributes of mental heuristic activity, which provides the ability to generate ideas when creating a subjectively new artistic insight-product that reflects the level of value orientations of the teenagers. The structure of the studied phenomenon is developed. It consists of the following components: image-operational – basic (ability to rely on an artistic thesaurus on verbalization/visualization of artistic images, apply associations, analogies, metaphors in the process of artistic personalized activities); emotional-value (ability to feel emotional charge and ideological orientation for further embodiment in the artistic and creative product, to adjust one’s own emotional state, to carry out self- and mutual reflection of the process of education, to select appropriate artistic images to create an emotional response to the value of the work); image-synthesizing (ability to draw parallels between artistic images and reality, synthesizing new images, interpret the imagery of works of art in the process of artistically integrated activities), productive-activity (ability to generate ideas as a product of insight-formation, to produce imagery, creative self-expression, apply figurative comparisons, analogies, associations, metaphors in educational activities and everyday life). The organizational-methodological model of the methodology of formation of this phenomenon is developed. It includes theoretical-methodological, methodical and productive blocks. The dominant part of the model are pedagogical conditions, in particular: activation of the sensory sphere of teenagers through associative connections, analogies between life phenomena, objects, situations and means of musical expression; taking into account the emotional and value experience of teenagers in the process of understanding their artistic and semantic context and figurative information of the work of art; providing facilitated support for the process of artistic-figurative communication between the teacher, teenagers and the work of art; accumulation of artistic-figurative fund as a result of perception of works of art and phenomena of reality; criteria and indicators for assessing the level of younger teenagers’ image-creation skills formation at musical art lessons (artistic-mental, emotional-motivational, artistic-integrative, creative-activity) in general secondary education institutions. The effectiveness of the developed methodology of forming younger teenagers’ image-creation skills at musical art lessons has been experimentally checked. It included four stages: preparatory, ascertaining, molding and generalizing. At the stage of the ascertaining experiment, the levels of formation of teenagers’ image-creation skills in the EG and CG-2 were compared, which showed the relative homogeneity of mathematical and statistical data in both groups.ukметодикаобразхудожній образхудожньо-образне мисленнятворенняобразотворенняуміння образотворення молодших підлітківуроки музичного мистецтвазаклад загальної середньої освітиmethodologyimageartistic imageartistic-figurative thinkingcreationimage creationskills of image creation of younger teenagersmusical art lessonsgeneral secondary education institutionМетодика формування умінь образотворення молодших підлітків на уроках музичного мистецтваMethodology of Formation of Younger Teenagers’ Image- Creation Skills at Musical Art LessonsAbstract