Філоненко Оксана ВолодимирівнаFilonenko Oksana Volodymyrivna2025-02-042025-02-042024Філоненко О. Підготовка майбутніх учителів до формування життєвих навичок у чнів початкових класів [Текст] / О. Філоненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 5 (139). – С. 189–196. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.05/189‐196https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16409Цілеспрямований розвиток життєвих навичок учнів початкової школи в освітньому процесі є основою соціалізації особистості дитини, що передбачає підготовку школярів до вирішення різноманітних життєвих проблем та ситуацій. У вирішенні цієї проблеми особливе місце та роль належать вчителю початкових класів. Від його цілеспрямованої підготовки залежить якість навчання та виховання підростаючого покоління, повноцінне включення в життя та ефективну трудову діяльність у сучасних умовах суспільного розвитку. У статті розкрито особливості підготовки майбутніх учителів до формування життєвих навичок учнів початкових класів. Розвиток життєвих навичок учнів початкових класів, є насамперед дослідженням і практичним застосуванням підходів, спрямованих на комплексний розвиток особистості дитини. Одним із ключових аспектів розвитку життєвих навичок дітей є поєднання теоретичних знань з практичними навичками, які сприяють формуванню життєвих компетентностей. Це включає розвиток емоційного інтелекту, навичок саморегуляції, уміння працювати в команді, розвиток критичного мислення та прийняття рішень. Розроблено дидактичну модель підготовки майбутніх вчителів початкових класів до формування життєвих навичок молодших школярів, яка складається із трьох блоків: цільовий блок, що включає соціальне замовлення, ціль та завдання підготовки студентів до формування життєвих навичок у молодших школярів; організаційно‐змістовний, який розкриває предметно‐ змістове наповнення теоретичної, технологічної, методичної та практичної підготовки студентів – майбутніх вчителів до життєвих навичок у молодших школярів; описує принципи та комплекс педагогічних умов ефективної підготовки студентів до формування життєвих навичок у молодших школярів, що поєднує в собі етапи, комплекс активних методів, прийомів, організаційних форм та засобів, що підвищують рівень підготовки майбутніх учителів; оціночно‐результативний поєднує в собі критерії, показники та рівні підготовки студентів‐майбутніх учителів початкових класів до формування життєвих навичок у молодших школярів. Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо в виокремленні та обґрунтуванні педагогічних умов ефективної підготовки вчителів початкових класів до формування життєвих навичок у молодших школярів.Purposeful development of life skills of primary school students in the educational process is the basis of the socialization of the child's personality, which involves preparing schoolchildren to solve various life problems and situations. In solving this problem, the primary school teacher has a special place and role. The quality of education and upbringing of the younger generation, full inclusion in life and effective labor activity in modern conditions of social development depend on its purposeful preparation The article reveals the peculiarities of training future teachers for the formation of life skills of primary school students. The development of life skills of elementary school students is primarily research and practical application of approaches aimed at the comprehensive development of a child's personality. One of the key aspects of the development of children's life skills is the combination of theoretical knowledge with practical skills that contribute to the formation of life competencies. This includes the development of emotional intelligence, self‐regulation skills, the ability to work in a team, the development of critical thinking and decision‐making. A didactic model of training future primary school teachers for the formation of life skills of junior high school students has been developed, which consists of three blocks: the target block, which includes a social order, the goal and task of preparing students for the formation of life skills in junior high school students; organizational and substantive, which reveals the subject‐content content of theoretical, technological, methodical and practical training of students – future teachers for life skills in younger schoolchildren; describes the principles and complex of pedagogical conditions of effective training of students for the formation of life skills in younger schoolchildren, which combines stages, a complex of active methods, techniques, organizational forms and means that increase the level of training of future teachers; evaluation‐resultative combines criteria, indicators and levels of training of students‐future teachers of primary classes for the formation of life skills in younger schoolchildren. We see the prospects for further scientific research in the identification and substantiation of pedagogical conditions for the effective training of primary school teachers for the formation of life skills in younger schoolchildren.ukпідготовка вчителівнавичкижиттєві навичкиучні початкової школиteacher trainingskillslife skillsprimary school studentsПідготовка майбутніх учителів до формування життєвих навичок учнів початкових класівPreparation of Future Teachers for the Formation of Life Skills of Primary Grade StudentsArticle0000‐0003‐4453‐988710.24139/2312‐5993/2024.05/189‐196