Чашечникова Ольга СерафимівнаChashechnikova Olha Serafymivna2025-11-202025-11-202025Чашечникова О. Проблема діагностики критичного мислення у процесі навчання математики. Практичний аспект [Текст] / О. Чашечникова // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць. Вип. 1 (25) / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [ред. рада.: М. І. Бурда, Л. В. Кондрашова, М. Гарнер, В. Б. Мілушев та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2025. – С. 98–196. – DOI: 10.24139/2519-2361/2025.01/98-106https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17719Анотацiя. У статті розглянуто проблеми діагностики критичного мислення школярів у реальному процесі навчання математики. На основі аналізу досліджень у галузі когнитивної психології різних років розглянуто спроможність не лише сприймати, але й аналізувати та критично оцінювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити обгрунтовані висновки як основу спроможності грамотно ставити перед собою / групою цілі, розробляти стратегію та тактику їх досягнення. Виділено критерії рівня сформованості критичного мислення школярів у процесі розв’язування математичних задач та описано рівні їх сформованості; критерії сформованості критичного мислення щодо опрацьовування відомостей (мотиваційний, діяльнісний, інформаційний). У процесі роботи з джерелами інформації учень повинен чітко усвідомлювати мету роботи (вивчення нового матеріалу; пошук необхідних даних про вже відомий об’єкт, тощо). Експериментально підтверджено, що усвідомлення мети впливає на наступні дії: складається та здійснюється план роботи, потім відбувається інтеграція, включення отриманих нових відомостей в систему вже наявних. Відносно цього аспекту серед сучасних здобувачів освіти виділимо наступні групи: 1) індифірентний споживач відомостей (ІС); 2) пасивний споживач відомостей (ПС); 3) активний споживач відомостей, що спроможний без попереднього аналізу використовувати їх на репродуктивному рівні (АСРепр); 4) активний учасник сприймання відомостей, що налаштований на їх аналіз та спроможний використовувати на реконструктивному рівні (АСРекр); 5) активний учасник-дослідник, що не лише аналізує відомості, що находять ззовні, але й спроможний доповнювати їх, використовувати на варіативному рівні (АВ); 6) активний учасник-дослідник, що спроможний до грунтовного критичного аналізу, спроможний доповнювати наявну інформацію, використовувати на творчому рівні (АТ). Запропоновані конкретні практичні ілюстрації визначення рівнів на уроках математики.The article considers the problems of diagnosing critical thinking of schoolchildren in the real process of learning mathematics. Based on the analysis of research in the field of cognitive psychology of different years, the ability not only to perceive, but also to analyze and critically evaluate information, establish cause-and-effect relationships, make well-founded conclusions as the basis of the ability to competently set goals for oneself / a group, develop a strategy and tactics for achieving them is considered. The criteria for the level of formation of critical thinking of schoolchildren in the process of solving mathematical problems are highlighted and the levels of their formation are described; the criteria for the formation of critical thinking in relation to the processing of information (motivational, activity, informational). In the process of working with sources of information, the student must clearly understand the purpose of the work (studying new material; searching for necessary data about an already known object, etc.). It has been experimentally confirmed that the awareness of the goal affects the following actions: a work plan is drawn up and implemented, then integration occurs, the inclusion of the new information obtained into the system of already existing information. Regarding this aspect, among modern education seekers, we distinguish the following groups: 1) an indifferent consumer of information (IC); 2) a passive consumer of information (PC); 3) an active consumer of information, who is able to use it at the reproductive level without prior analysis (ASRepr); 4) an active participant in the perception of information, who is set on its analysis and is able to use it at the reconstructive level (ASRecr); 5) an active participant-researcher, who not only analyzes the information received from the outside, but is also able to supplement it, use it at the variable level (AB); 6) an active participant-researcher, who is capable of thorough critical analysis, is able to supplement the available information, use it at the creative level (AT). Specific practical illustrations of determining levels in mathematics lessons are proposed.ukнавчання математикикритичне мисленнякритерії рівня сформованості критичного мисленняmathematics teachingcritical thinkingcriteria for the level of development of critical thinkingПроблема діагностики критичного мислення у процесі навчання математики. Практичний аспектThe Problem of Diagnostication of Critical Thinking in the Process of Teaching Mathematics. Practical AspectArticle0000-0003-1101-553410.24139/2519-2361/2025.01/98-106