Волошина ОксанаVoloshyna OksanaКолеснік КатеринаKolesnik Kateryna2024-06-202024-06-202022Волошина О. Напрями й контексти модернізації дошкільної освіти 80-90-х років ХХ століття [Текст] / О. Волошина, К. Колеснік // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 9-10 (123-124). – С. 303–310. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.09-10/303-310https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15087Стаття присвячена розкриттю особливостей напрямів і контекстів модернізації української дошкільної освіти у 80-90 х років ХХ століття. Визначено, що у цей період відбувалися масштабні зміни, пов’язані з систематизацією методологічних підходів, принципів у вирішенні завдань дошкільної освіти, реформуванні її змісту, зміні функцій контролю та управління, підготовки кадрів для закладів дошкільної освіти. Розкрито основні складові педагогіки співробітництва, яка з’явилася як особистісно-орієнтована парадигма на зміну традиційній парадигмі освіти: організація навчання на засадах гуманізму, створення умов для самоосвіти здобувачів освіти, розвиток індивідуальних здібностей кожної дитини, перехід до суб'єкт-суб'єктних відносин педагогів з вихованцями. Охарактеризовано основні документи, пов’язані з дошкільною освітою, які з’явилися в досліджуваний період: Визначено, що модернізація системи дошкільної освіти в Україні в 80-90-х роках XX століття відбувалася одночасно на рівнях: соціально-політичному, соціально-професійному та соціально-психологічному, на соціокультурному та інформаційному. Розкрито особливості пріоритетних змін дошкільної освіти: структурні; змістовні, програмно-методичні, нормативно-законодавчі.The article is devoted to revealing the features of the directions and contexts of the modernization of Ukrainian preschool education in the 80s and 90s of the 20th century. It was determined that during this period there were large-scale changes related to the systematization of methodological approaches, principles in solving the tasks of preschool education, reforming its content, changing the functions of control and management, training personnel for preschool education institutions. The main components of the pedagogy of cooperation, which appeared as a person-oriented paradigm to replace the traditional paradigm of education, were revealed: the organization of education on the basis of humanism, the creation of conditions for self-education of those seeking education, the development of individual abilities of each child, the transition to subject-subject relations teachers with pupils. The main documents related to preschool education, which appeared in the studied period, are characterized: It was determined that the modernization of the preschool education system in Ukraine in the 80s and 90s of the 20th century took place simultaneously at the following levels: socio-political, socio-professional and socio-psychological, sociocultural and informational. Features of priority changes in preschool education are revealed: structural; substantive, program-methodical, normative-legislative.ukмодернізація української дошкільної освітитрадиційна парадигма освітипедагогіка співробітництваособистісно-орієнтована парадигма освітиmodernization of Ukrainian preschool educationtraditional paradigm of educationpedagogy of cooperationpersonality-oriented paradigm of educationНапрями й контексти модернізації дошкільної освіти 80-90-х років ХХ століттяDirections and Contexts of Modernization of Preschool Education 80-90s of the XX CenturyArticle0000-0002-9977-76820000-0001-8928-437710.24139/2312-5993/2022.09-10/303-310