Волошина ОксанаVoloshyna OksanaКолеснік КатеринаKolesnik Kateryna2024-06-142024-06-142022Волошина О. Організація дитячого експериментування в закладах дошкільної освіти: передовий педагогічний досвід [Текст] / О. Волошина, К. Колеснік // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 7-8 (121-122). – С. 192–201. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.06/192-201https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15018Стаття присвячена актуальному питанню сучасної дошкільної освіти – організації дитячого експериментування. У статті проаналізовано передовий педагогічний досвід вихователів щодо організації дослідницькоекспериментальної діяльності. Визначено, що дитяче експериментування спрямоване на вирішення дітьми дошкільного віку конкретних практичних завдань. Проаналізовано, що за сучасних умов вихователі повинні організовувати дитяче експериментування з метою формування дослідницьких умінь у дітей дошкільного віку. Описано приклади завдань, які педагоги використовують у своїй діяльності під час дослідницької діяльності. Схарактеризовано основні етапи проведення досліду та структура експерименту. Підкреслено, що елементи експериментування присутні в діяльності у всіх вікових періодах, але експериментування з новим матеріалом з метою відкриття нового знання з’являється у старшому дошкільному віці. Авторами зазначено визначальну особливість дитячого експериментування, а саме готовність дітей до дослідницької діяльності з використанням своїх знань, умінь і життєвого досвіду. Акцентовано увагу на особливостях запровадження дитячого експериментування в закладах дошкільної освіти. Зроблено висновки, що вихователь має мати ґрунтовну підготовку з біології, географії, хімії, фізики тощо для пояснення тих чи інших явищ, які діти спостерігають під час експериментування. Тобто постійна самоосвіта вихователя – основна вимога до педагогів у підготовці до організації та впровадження експериментування як типу діяльності дітей.The article is devoted to the topical issue of modern preschool education - the organization of children's experimentation. The article analyzes the advanced pedagogical experience of educators regarding the organization of research and experimental activities. It was determined that children's experimentation is aimed at preschool children solving specific practical tasks. It was analyzed that under modern conditions educators should organize children's experimentation with the aim of forming research skills in preschool children. Examples of tasks that teachers use in their activities during research activities are described. The main stages of the experiment and the structure of the experiment are characterized. It is emphasized that elements of experimentation are present in activities at all age periods, but experimentation with new material in order to discover new knowledge appears in older preschool age. The authors indicate the defining feature of children's experimentation, namely the readiness of children for research activities using their knowledge, skills and life experience. Attention is focused on the peculiarities of the introduction of children's experimentation in preschool education institutions. It was concluded that the teacher should have thorough training in biology, geography, chemistry, physics, etc., to explain certain phenomena that children observe during experimentation. That is, constant self-education of the educator is the main requirement for teachers in preparation for the organization and implementation of experimentation as a type of children's activity.ukдитяче експериментуваннядіти дошкільного вікузаклад дошкільної освітипередовий педагогічний досвідchildren's experimentationchildren of preschool ageinstitution of preschool educationadvanced pedagogical experienceОрганізація дитячого експериментування в закладах дошкільної освіти: передовий педагогічний досвідOrganization of Children's Experimentation in Pre-School Education Institutions: Advanced Pedagogical ExperienceArticle0000-0002-9977-76820000-0001-8928-437710.24139/2312-5993/2022.07-08/192-201