Шестакова СвітланаShestakova Svitlana2020-07-022020-07-022020Шестакова, С. Використання інтерактивних методів навчання для формування soft skills у студентів юридичного профілю [Текст] / С. Шестакова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 224–233. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/224-233.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9010У статті досліджуються інтерактивні методи формування soft skills у студентів юридичного факультету, визначаються особливості «м’яких» навичок, необхідних для ефективного виконання професійних завдань сучасним юристом (зокрема, комунікації, дипломатії, створення чи підтримання сприятливого мікроклімату в колективі, уміння працювати в команді, виступати публічно, презентувати себе та свої ідеї, креативно вирішувати професійні завдання тощо). Акцентується увага на суперечності закріплених в освітніх стандартах вимог і наявної тенденції до зменшення кількості гуманітарних дисциплін. Наводяться апробовані типи занять, що є найбільш ефективними для формування «м’яких» навичок.Interactive methods of soft skills formation in students of law faculty are investigated in the article, also peculiarities of “soft” skills are determined which are necessary for fulfilling professional tasks by modern lawyers (especially, communication, diplomacy creating or maintaining a favorable climate in the team, ability to work in a team, speak in public, present oneself and one’s ideas, creatively solve professional tasks, etc.). Different approaches to the meaning of “soft skills” are researched, attention is paid to the universal content of meaning of “soft skills” where they understand emotional and communicative skills of a universal character which is necessary for successful professional selfdetermination of a person and increasing efficiency of work and interaction with other people. Emphasis is placed on the contradiction of the requirements set out in the educational standards and the current tendency to reduce the number of humanities in higher education institutions. The effectiveness of interactive teaching methods aimed at activating the process of interaction in pairs “teacher – student”, “student – student” is proved. The types of classes are given, in particular, business games, discussions, modeling of the scientific conference and court session that proved to be most effective for formatting “soft” skills. The author considers successful the so-called model of “inverted class” which activates the students’ creative potential and skills of self-activity work with the given material. In the article it is proved that formation of “soft” skills has the peculiar value for future specialists in law sphere, success in fulfilling their professional duties which are determined by the effectiveness in the branch of interpersonal interactions.uksoft skills«м’які» навичкикомунікативна компетентністьзагальні компетенціїпрофесійні навичкиінтерактивні методи навчанняsoft skillscommunicative competencegeneral competencesprofessional skillsinteractive methods of studyingВикористання інтерактивних методів навчання для формування soft skills у студентів юридичного профілюUse of Interactive Methods of Teaching for Soft Skills Formation in Students of Law FacultyArticle0000-0003-4640-037910.24139/2312-5993/2020.02/224-233