Горболіс Лариса МихайлівнаHorbolis Larysa Mykhailivna2020-09-152020-09-152014Горболіс, Л. М. Кінематографічний арсенал «Камінного хреста» [Текст] / Л. М. Горболіс // Слово і час. – 2014. – № 6. – С. 32–39.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9235У статті на матеріалі новели “Камінний хрест” українського письменника-модерніста В. Стефаника висвітлено ефективність застосування різноманітного арсеналу кінематографічних прийомів (мізансцена, план, кадр, ракурс, монтаж, кіноефект) для моделювання складного психосвіту українця, формування концепції твору, увиразнення рис модерністського прозописьма. Художня самобутність “Камінного хреста” В. Стефаника осмислюється в інтермедіальному дискурсі.Basing on the novel “The Stone Cross” by Ukrainian modernist writer Vasyl Stefanyk, the paper studies the effectiveness of various cinematographic devices (mise-en-scènes, long and close shots, frames, foreshortening, montage, the effects of moving picture, etc.) in modeling the complex psychological profiles of Ukrainian characters, developing the concept of novel and emphasizing the basic features of modernist prose writing. The originality of Stefanyk’s “The Stone Cross” is shown here against the backdrop of intermedial discourse.ukкінематографіядетальпсихологізміндивідуалізаціямодернізммонументальний образcinematographdetailpsychological analysisindividualizationmodernismmonumental imageКінематографічний арсенал «Камінного хреста»The Cinematographic Arsenal of Vasyl Stefanyk’s “The Stone Cross”Article