Муха АннаMukha Anna2019-09-052019-09-052019Муха, А. Розвиток творчого мислення як компонент формування підприємницької компетентності на уроках фізики [Текст] / А. Муха // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 4 (88). – С. 306–317.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7412У статті досліджуються особливості розвитку творчого мислення на уроках фізики. Показано, що творче мислення – один із компонентів підприємницької компетентності. Акцентуються увага на тому, що сучасному суспільству необхідний творчий фахівець. Використовуються загальнотеоретичні, теоретичні та емпіричні методи. Підкресляється важлива роль педагога у вирішенні такого завдання, як розвиток творчого мислення у процесі навчання фізики. Розглянуто технології сприяння розвитку творчих здібностей учнів, що базуються на основних принципах в організації освітнього процесу. Обґрунтовано підходи до розвитку творчого мислення на уроках фізики й зазначено перспективи подальших наукових розвідок.The article investigates the features of creative thinking at physics lessons. It is shown that creative thinking is one of the components of entrepreneurial competence. The focus is on the fact that modern society needs a creative specialist, capable of independently navigating in the rapid flow of scientific and technical information, which can think critically, express and defend his point of view. Such research methods are used: general scientific - the study of psycho-pedagogical and methodological literature on the formation of creative thinking in students at physics classes (analysis and synthesis, abstraction and concretization, generalization and systematization, induction and deduction, comparison and contrast); specific scientific – the method of causal analysis; method of historical analysis; prognostication; empirical - studying and synthesis of mass and advanced domestic and foreign scientific and educational experience for the development of creative thinking in the context of formation of students' entrepreneurial competence in the school system. The important role of teacher is solving the task of development of creative thinking in the process of teaching physics is emphasized. It is noted that the process of formation of students' creative thinking at physics classes depends to a great extent on the teacher, on how he organizes training, which methods and means are used, what exercises he offers to students and on whether the teacher himself is a creative person. Technologies of promoting development of students' creative abilities based on the basic principles in organizing the educational process, namely technology of problem learning, technology of interactive learning, technology of project learning and information and communication technology are considered. Approaches to the development of creative thinking at physics classes are substantiated. The prospects of further scientific research are outlined: development of students' creative thinking, formation of initiative and entrepreneurship, improvement of the ability to perceive material in physics and its use in practice, ability to model and solve problem situations. The solution of this issue requires revision of the content and forms of the educational process, introduction of non-traditional technologies, shift of the emphasis from the accumulation of knowledge to raising the level of entrepreneurial competence, as the basis of development of abilities, effective actions in specific situations in order to prepare competitive specialists in the future.ukтворче мисленняпідприємницька компетентністьуроки фізикитворчі здібностіпідприємливістьфізикаінтерактивні технології навчанняпроблемне навчанняпроектуваннянавчально-творчі завданняcreative thinkingentrepreneurial competencephysics lessonscreative abilitiesentrepreneurshipphysicsinteractive learning technologiesproblem learningprojectingeducational and creative tasksРозвиток творчого мислення як компонент формування підприємницької компетентності на уроках фізикиDevelopment of Creative Thinking as a Component of Entrepreneurial Competence Formation at Physics ClassesArticle0000-0002-2892-749510.24139/2312-5993/2019.04/307-317