Крамська Світлана ГригорівнаKramska Svitlana Hryhorivna2023-01-122023-01-122016Крамська С. Чинники формування особистості майбутнього вчителя музики [Текст] / С. Крамська // Теорія та методика навчання суспільних дисциплін : науково-педагогічний журнал / МОН України, СумДПУ імені А. С. Макаренка ; [за заг. ред. О. В. Михайличенко]. – Суми : СумДУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 3. – С. 62–65.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12778Стаття розкриває сутність соціальних і біологічних чинників, що впливають на розвиток та формування особистості. Обґрунтовуються рівні музичної сформованості особистості та розкриваються особливості процесу їхнього формування.The article reveals the essence of social and biological factors that influence the formation of personality. Justified levels of musical development of the individual and the peculiarities of the process of their formation. Criteria of formation of future teachers of music are defined in the diagnostic process of artistic development of the individual in the context of the scientific and pedagogical research. They are divided into three groups: • criteria of value orientations; • evaluation criteria artistic phenomena; • the criteria for self-evaluation of personal relationship to artistic phenomena. Value orientation, aesthetic evaluation and self-assessment are closely linked as an integrated functional education and together determine the General level of musical and aesthetic development of personality.ukформування особистостімузична сформованість особистостіpersonality developmentthe well-formedness of musical personalityЧинники формування особистості майбутнього вчителя музикиSociology of Formation of the Personality of the MusicianArticle